Isplati li se pre-black friday ponuda u Mangu? Evo što je pravi hit, a što bi moglo biti bolje…
Tradicionalno netradicionalna hrvatska "black friday" sniženja lagano se zahuktavaju, a mnogi već pripremaju svoje košarice i liste želja kako bi p...
Cristobal Balenciaga (1895- 1972) rođen je 1895. u ribarskom selu Getaria, kao jedno od troje djece čija je majka, nakon rane smrti svog supruga uzdržavala obitelj radeći kao krojačica. (Ne možemo to tvrditi sa potpunom sigurnošću, s obzirom na to da je od tada prošlo više od stotinu godina, a ne postoje zapisani dokazi o tome). U prvi konkretni doticaj s modom navodno je došao kada je markizi kuće Torres jednog dana prišao na ulici i komentirao njezinu eleganciju, Markiza, zapanjena komentarima mladog dečka, pozvala ga je da napravi kopiju njezine haljine.
Kako u to vrijeme nije bilo fakulteta ili obrazovnih ustanova u kojima se moglo stjecati teorijsko znanje, osim crkve u kojima su časne sestre podučavale mlade žene šivanju kako bi mogle pomoći svojim siromašnim obiteljima, Balenciaga je, kao i većina njegovih kolega u to vrijeme, bio samouk.
Balenciaga nije voli novinare, odmah nakon revije zatvorio bi se u svoj atelje i počeo raditi na sljedećoj kolekciji, ravnodušan o tome što će novinari pisati nakon revije. Bio je besprijekoran profesionalac. Iako je, baš kao i Christian Dior, imao niz ljubavnika, svu svoju ljubav usmjeravao je na tkanine i odjeću. Stvarao je čudesne večernje haljine, a njegova vještina u krojenju još je uvijek vrijedna divljenja. Malo je onih kojima se Cristobal divio, francuski dizajneri Christian Dior, Hubert de Givenchy te Carmel Snow, tadašnji urednik Harper’s BAZAARA i Diane Vreeland, kolumnistica i urednica mode, rijetki su ljudi koji su bili bliski Balenciagi.
Privatno je bio introvert, a većinu svog vremena posvetio je usavršavanju i pojednostavljivanju linija. Baš kao i francuska dizajnerica Madame Vionnet, nije skicirao i uvijek je svoj kreativni proces započinjao s tkaninom. Čak se i legendarna Coco Chanel divila njegovim tehničkim vještinama i priznala da on to radi najbolje u Parizu. Navodno je svaka njegova kolekcija imala barem jednu haljinu koju je u potpunosti izradio Balenciaga.
Cristobal je dizajnirao za specifične žene, žene starije od 25 godina, žene koje su se znale kretati s određenom energijom i gracioznošću. Kada je dizajnirao, u fokusu su mu bile žene s oblinama, a odjeća nikada nije izlazila iz studija bez njegovog odobrenja.
Svoju prvu trgovinu Balenciaga je otvorio u San Sebastiánu prije Prvog svjetskog rada, a drugu u Madridu 1920. Zvale su se EISA, skraćena verzija Eisaguirre, što je bilo djevojačko prezime njegove majke. Često je putovao u Pariz i kupovao odjeću legendarnih dizajnerskih imena kao što su Chanel, Vionnet i drugih, te bi je na povratku oprezno rasporio kako bi mogao analizirati tehnike i posebne trikove kojima se služe dizajneri.
Odjeća koju je dizajnirao kasnih ’30-ih i ranih ’40-ih godina bila je raskošna. U razdoblju Diorovog „New Looka“ iz 1947. Pariz je postao vrlo elegantan, a tu eleganciju slijedio je i Balenciaga. U ranim ’50-ima Dior i Balenciaga bili su modni lideri pariške modne scene. Njegov rad uspoređivali su s djelima kiparstva i arhitekture.
Na vrhuncu svoje moći, ’50-ih i ’60-ih godina, Balenciaga je odijevao svaku ženu za koju se smatralo da ima stila, od vojvotknja iz Winsdora do Marelle Agnelli, tadašnje ikone stila.
Antonia Barišić