Stručnjaci savjetuju: Kako smiriti tjeskobu koju osjećamo zbog kaosa oko nas?
Koliko god staloženi bili, svi dobro znamo onaj osjećaj straha i nemira koji nam može uzrokovati iznenadni poziv usred noći, šokantna vijest u medi...
Osim ako nemate nekakvu urođenu anomaliju, vjerojatno ćete tijekom života susresti ljude koji vam se ne sviđaju.
Prema Deepu Patelu, autoru knjige Paperboy’s Fable: The 11 Principles of Success, podsjetite se da nitko nije savršen. Uključujući i vas same.
Patel je u svom blogu istaknuo neke savjete koje uspješni ljudi koriste kako bi se suočili s osobama koje im se ne sviđaju. Uostalom, malo je vjerojatno da ćete moći u potpunosti izbjeći osobe koje vam se ne sviđaju. Patel tvrdi da izbjegavanjem ljudi koji vam se ne sviđaju zapravo ograničavate sami sebe.
Umjesto da zakopate glavu u pijesak, pokušajte promijeniti svoju perspektivu kao što to uspješni ljudi rade. Ovo su neki od savjeta.
Prihvatite to da se ne možete složiti sa svima
Koliko god se nadamo da će nam se svidjeti svaka osoba koju upoznamo, to u stvarnosti nije čest slučaj. Patel kaže da je prvi korak u radu s ljudima koji vam se ne sviđaju prihvaćanje činjenice da se nitko ne može slagati sa svima, i to je sasvim u redu. To ne znači da ste loša osoba, a ni da su oni (bar ne nužno).
Kako objašnjava autorica Beverly D. Flaxington, naši stilovi ponašanja česta su prepreka u komunikaciji s drugima. Neki stilovi su dominantni, dok su drugi plahi. Neki ljudi su optimisti, a drugi se smatraju “realistima”.
Pokušajte sagledati pozitivnu stranu onoga što drugi govore
Psihologinja dr. Susan Krauss kaže da obratite pozornost na različita ljudska ponašanja. Vaši bližnji možda nisu mislili implicirati da niste pametni, a vaš suradnik možda vas ne pokušava sabotirati. Čak i ako vam osoba s kojom imate poteškoća namjerno otežava situaciju, ljutnja oko toga vjerojatno će samo izgledati loše.
Budite svjesni vlastitih osjećaja
Patel kaže da je važno zapamtiti kako su vaše emocije bitne, ali u konačnici, samo vi imate kontrolu nad načinom reagiranja na situacije. Ljudi će vas moći izluditi samo ako im to vi dopustite. Nemojte dati da se vaša ljutnja otme kontroli.
Ako netko u vama izaziva negativne osjećaje, bitno je da ih prepoznate i potom otpustite bez da u to uvlačite drugu osobu.
Ključ, kaže Patel, jest u tretiranju svih osoba s kojima se susrećete s istom razinom poštovanja. To ne znači da se morate složiti s osobom koja vam se ne sviđa ili s nečim što kaže, ali možete i trebate djelovati civilizirano i biti pristojni. Pri tome možete ostati čvrsti u svojim stavovima, ali neće vam se dogoditi da napadate nekoga osobno.
Nemojte shvaćati sve osobno i dajte si prostora
Često se pokaže da problem nije u neslaganju nego u nesporazumijevanju. Ako to nije slučaj i uistinu se ne slažete s nekim, pokušajte sagledati stvari iz njegove perspektive.
Pokušajte ne pretjerivati jer je izgledno da će i druga strana reagirati isto, a onda stvari brzo eskaliraju. Pokušajte se iznad svega usredotočiti na činjenice i pokušati zanemariti kako druga osoba reagira, bez obzira na to koliko je smiješna ili iracionalna. Usredotočite se na problem, kaže Patel, a ne na osobu.
Ako trebate malo prostora da biste u miru sagledali situaciju, slobodno ga uzmite. Imate pravo uspostaviti vlastite granice i odlučiti kada ćete stupiti u interakciju s nekim.
Izrazite svoje osjećaje smireno i potražite mišljenje nekoga nepristranog
Obično je način na koji komuniciramo važniji od onoga što zapravo kažemo. Ako vas netko iznova provocira i to dovodi do većih problema, Patel kaže kako je vjerojatno vrijeme da nešto poduzmete. Međutim, suočavanje ne mora biti agresivno. Patel preporučuje uporabu “ja” izjava kao što je: “Osjećam se isprovocirano kada to radiš tako. Možeš li, molim te, učiniti to na ovaj način?”
Budite što specifičniji kada iznosite svoje stavove, vjerojatnije je da će vas druga osoba razumjeti, a ujedno im pružate i priliku da iznesu svoju stranu priče. Dr. Krauss kaže da bi bilo dobro koristiti neku drugu osobu kao posrednika u tim raspravama jer vam mogu dati objektivno mišljenje o problemu. Možda nećete završiti kao prijatelji s osobom s kojom se ne slažete, ali možda otkrijete bolji način komunikacije koji je neophodan za uspješan rad.
Birajte bitke
Ponekad je lakše pustiti stvari. Nije sve vrijedno vašeg vremena i pažnje. Morate se zapitati želite li se baviti tom osobom, ili je bolje uložiti napore u nešto drugo. Patel kaže kako je najbolje prvo utvrditi je li problem situacijski. Hoće li nestati kroz vrijeme, ili bi se mogao pogoršati? Ako je potonje, možda bi bilo dobro uložiti trud na rješavanje problema što prije. Ako je sve samo stvar okolnosti, vjerojatno ćete ga prilično brzo prebroditi i nije vrijedan pretjeranog truda.