
Ako volite čitati, reading retreat je putovanje na koje ćete se htjeti uputiti
Ukoliko vam je torba uvijek puna knjiga, sigurni smo da biste uživali na reading retreat putovanju. Mir, tišina i dobra knjiga - mnogima je upr...
Knjiga Ane Lendvaj posvećena je dugogodišnjem djelovanju autorice na proučavanju i popularizaciji hrvatske mode, posebno djelovanju ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje odijevanja. Inače stručno zapostavljena povijest primijenjene modne umjetnosti oslanja se uglavnom na pojedine kataloge izložbi, brošure i druge sačuvane materijale manjeg opsega, kao i na dugogodišnju novinsku kritičku i prikazivačku praksu Ane Lendvaj. Budući da knjiga predstavlja „inventar“ modnih događanja, njihovih protagonista te društvene i gospodarske trenutke koji su pratili ili potaknuli događanja važna za oblikovanje odjeće tijekom 20. stoljeća knjiga je istodobno edukativnog i povijesno-kritičkog karaktera.
Knjigu otvara uvodnik naslovljen “Umjetnost odijevanja – stoljeće hrvatske mode” autorice Ane Lendvaj u kojem je ukratko predstavljena hrvatska modna povijest 20. stoljeća kroz potpoglavlja: “Prva desetljeća 20. stoljeća”, “Art déco – stil života između dva rata”, “Zagorkin Ženski list”, “Otti Berger i Ivana Tomljenović Meller na Bauhausu”, “Buđenje modne scene nakon 1945.”. Nakon uvodnika, slijedi prikaz vremenske lente 20. stoljeća s naznačenim događajima koji su obilježili svjetsku i hrvatsku modnu scenu. Najveći dio knjige posvećen je ULUPUH-ovoj modnoj povijesti kroz djelovanje Sekcije za odijevanje i modu te Sekciju za tekstil i kožu. U knjizi dalje slijedi razgovor studentice Tekstilno-tehnološkog fakulteta s Anom Lendvaj u sklopu diplomskog rada pod nazivom “Volim modu više od samoga pojma voljeti” te tekst kourednice Doroteje Jendrić “Tako je radila Ana Lendvaj” kao osvrt na dugogodišnje djelovanje i doprinos Ane Lendvaj hrvatskoj kulturnoj i modnoj sceni.
U nastavku knjige prikazana je vremenska lenta s modnim događanjima i izložbama Sekcije za oblikovanje odijevanja od 1980. do 2016. godine, a zatim je bogatim slikovnim materijalima popisana i predstavljena ULUPUH-ova Sekcija za oblikovanje odijevanja i njezini protagonisti. Knjiga završava biografijom autorice, dokumentacijom i zahvalom. Grafički dizajn knjige potpisuje dizajnerski par Bachrach & Krištofić koji je i aktivno fotografijama bilježio i dizajnom popratio modna događanja tijekom druge polovics 20. stoljeća.
Knjiga je sufinancirana sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Zagreba. Reproducirane fotografije i ilustracije ustupili su članovi Sekcije za oblikovanje odijevanja ULUPUH-a, brojni fotografi, Muzej Grada Zagreba, Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu te Večernji list.
O autorici:
Ana Lendvaj (1949. – 2016.) apsolvirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu studij jugoslavistike i komparativne književnosti te studij biotehnologije na BTO u Zagrebu. Od 1979. bila je zaposlena u kulturnoj rubrici Večernjeg lista gdje je pratila novu umjetničku praksu. Od 1985. bila je posvećena modnoj i tekstilnoj sceni (motivacija: dizajn kao umjetnost). Kao modna kritičarka redovito je objavljivala u Večernjem listu, te u Styrijinim novinama 24sata, te tjednim lifestyle prilozima Mila i BUDI.IN. Riječ je o specijalističkim informativnim, kritičkim i kolumnističkim tekstovima o modnom i tekstilnom dizajnu na hrvatskoj i međunarodnoj sceni. Svojim znalačkim pristupom povijesti modnih promjena, istraživala je, opisivala i popularizirala najveće modne ikone 20.stoljeća, ujedno prepoznajući mlade talente. Priredila je niz izložbi i programa vezanih za dizajn kao novu umjetnost. U MM-centru u Zagrebu kod Ivana Ladislava Galete u programu “Modni kazetofon – izgled ili stil” 1985. okupila je dizajnere, antropologe, sociologe, filozofe i dr. oko te teme. Njihova su izlaganja objavljena u posebnom broju časopisa Republika 1986. Slijedili su programi “Modni dossier sentiment” u Centru za kulturu Novi Zagreb (zajedno sa slovenskim Irvinom i drugima), te niz modnih izložbi u centrima za kulturu i pogodnim urbanim prostorima za konceptualne programe. Autorica je nebrojenih kataloških tekstova i kustosica brojnim izložbama vezanim za tekstil i oblikovanje odijevanja, poglavito u Galeriji ULUPUH. Koautorica je knjige Feđe Vukića (i Ivana Rogića) “Zagreb – modernost i grad” AGM, 2003. U nakladničkoj kući Altagama pokrenula je modnu/dizajnersku biblioteku Modus u kojoj je 2008. objavila i uredila knjigu sociologa dr. Žarka Paića “Vrtoglavica u modi – prema vizualnoj semiotici tijela” koja je prva hrvatska fashionology, tj. sveobuhvatna, interdisciplinarna studija o modi. Na doktorskom studiju Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu bila je predavač na kolegiju “Moda i mediji”. Autorica je nebrojenih kataloških tekstova i kustosica brojnim izložbama vezanim uz kreativan pristup odijevanju, poglavito uz Sekciju za oblikovanje odijevanja ULUPUH-a. Kao članica Studijske sekcije ULUPUH-a koncipirala je i selektirala niz izložbi modnoga dizajna među kojima su najznačajnije “ULUPUH-ov modni genotip” (2012. u Zagrebu i Sarajevu), te ogromno modno poglavlje “Osamdesete – slatka dekadencija postmoderne” u sklopu multimedijskoga projekta predstavljenoga u HDLU u Zagrebu (2015.)