Na temelju dosadašnjih ocjena: Ovo su najbolji božićni sajmovi u 2024. godini
Kuhano vino, lampice, simpatični štandovi i druženje s najdražima dok ispijamo vrući napitak u rukavicama... Advent u Zagrebu uvijek je pravi spekt...
Ivo Pervan & nova Nutella ❤ Hrvatska kampanja
Nutella ❤ Hrvatska i ovoga ljeta poziva na nezaboravno putovanje Lijepom Našom. Kornatsko otočje u sutonu, impresivne dubrovačke zidine, živopisna rijeka Gacka samo su dio od ukupno 8 prekrasnih motiva koji krase novo limitirano izdanje Nutella® staklenki.
Autor fotografija s prekrasnim prirodnim, kulturnim i povijesnim motivima Hrvatske je nagrađivani fotograf Ivo Pervan koji u svom dugogodišnjem radu kao kulisu najviše voli koristiti upravo kulturnu i prirodnu baštinu Hrvatske. Otkrio nam je tajnu “savršenog” kadra te kako je bilo surađivati na Nutella ❤ Hrvatska kampanji.
Već se desetljećima uspješno bavite umjetnošću koja Vas je nagnala na to da se unatoč studiranju ekonomije i vanjske trgovine okrenete svojoj pravoj strasti – fotografiji. Vaš životni poziv ili jedna od prekretnih životnih odluka koju ste donijeli u određenom trenutku?
Kad sam počeo raditi, zaposlio sam se kao predstavnik, ili popularno rečeno, kao trgovački putnik, jedne slovenske firme, iz Maribora. Obrađivao sam područje Dalmacije, Hercegovine i Crne Gore. Moj otac radio je za istu firmu cca 20 godina i prije odlaska u mirovinu, ponudili su meni njegov posao s obzirom na to da im se svidio moj smisao za komuniciranje s ljudima. To je trajalo 3-4 godine, a onda sam prešao u tada najpoznatiju tvornicu muške odjeće, “Kuća evropske mode – KAMENSKO” iz Zagreba. Obrađivao sam isti teren i radio ga sljedećih 15 godina i to vrlo uspješno! E, sad moram objasniti, zašto sam to radio.
Smatram da je u životu svakog pojedinca najvažniji događaj u životu, ako u jednom trenutku uspije prepoznati sebe, tj. kako se to obično kaže – “za šta se rodio”. Imao sam veliku želju poći u Prag i studirati fotografiju. Kako nismo mogli isfinancirati tolike troškove (s još dvije sestre), donio sam odluku da idem raditi posao tamo gdje ću stalno biti u dodiru s prirodom i ljepotom. Izuzetno sam zavolio kulturnu baštinu i kad se to sve spoji, dakle, ljubav za pronalaženjem i registriranjem prirodne i kulturne baštine i mogućnosti koje sam imao radeći za ove dvije firme, bio sam stalno u mogućnosti da dođem do vrlo rijetkih ili značajnih motiva.
To je bio moj način zamjene onoga što bih u Pragu stekao kao formalno znanje, za ovo novo znanje, stečeno na velikom, i vrlo intenzivnom radu, učeći na pogreškama. Mišljenja sam da, s obzirom na način mog sadašnjeg rada, nisam siguran kako bih ga imao da sam završio studij u Pragu, na najpoznatijoj Akademiji tada u svijetu. Kad sâm dođeš do spoznaja, koje se temelje na osobnom promišljanju, onda se to može nazvati kvalitetom iako nikad u životu nisam rekao da je savršeno dobro. To ovisi o puno faktora, ali slika koja je posebna po dobrom motivu uhvaćenom u tko zna kakvim uvjetima ne mora biti savršena, ali važno je da postoji jer da je nisam registrirao, otišla bi u nepovrat i nikad više! To ne znači da se mirim s nedostacima, uvijek treba težiti ka boljem.
Kako izgleda Vaš “uobičajen” radni dan? Na koji način birate lokacije koje ćete fotografirati i koliko je vremena istinski potrebno za uhvatiti “savršen” kadar?
Kad trebam snimati neku destinaciju, uglavnom otprije imam podatke, što se tiče položaja, u odnosu na strane svijeta jer obzirom na godišnje doba važan mi je podatak o položaju Sunca. Prvi dan pažljivo sve obiđem, snimim očima glavninu motiva, koji me interesiraju. Zatim napravim raspored snimanja pojedinih motiva u određeno vrijeme. Sljedeći dan ustajem prije zore i već s prvim zrakama danjeg svjetla počinje moj radni dan. Katkad snimim odmah, a većinom treba čekati. Čekanje je važno zbog toga što na taj način dočekam optimalno svjetlo, a što je osnova dobre fotografije. Treba sagledati u čemu ljudi najviše griješe i iz toga izvlačiti pouke – učiti. Shvatio sam značaj poslovice da budale sve znaju, a pametni gledaju, pitaju i uče. Većina ljudi griješe zbog toga što negdje dođu, snime i idu dalje. To je vrlo površan pristup koji daje loše rezultate. Dakle, tajna je u čekanju, pa sam oformio uzrečicu – čekanje je umijeće djelovanja.
Koje destinacije planirate posjetiti ovoga ljeta i uživati u njihovim ljepotama, kako kroz objektiv tako i kroz osjetila mirisa, dodira, pogleda?
Ovo ljeto snimam Dugi otok i Park prirode Telaščica. To radim s pauzama i stalno se vraćam. Ako želite prikazati dušu jednog takvog Bogom danog otoka, punog bajkovite ljepote, onda treba snimiti mnoštvo detalja jer to savršenstvo od ljepote, kao cjelina sastoji se baš od mnoštva tih sitnih, malih detalja, koji mu daju dušu. Fotografija je zakinuta za treću dimenziju – dubinu, ali fotografijom ne možete osjetiti ni miris zraka zasićenog mirisima eteričnih ulja, kao ni zvuk, huku valova, zviždanje vjetra kroz grane bajama, jorgovana… Ali donošenjem malih, sitnih detalja zapravo pobjeđujete u svom mozgu asocijacije na mirise i zvukove koji su već od otprije pohranjeni na svoje mjesto. Samo se treba saživjeti s tom destinacijom i odabrati ono što predstavlja dušu.
Također idem snimati toponime otoka Visa. Prof. dr. Joško Božanić namjerava napisati knjigu o toponimima otoka Visa, a za potrebe “Geo parka Vis” U tome će nam pomoći legenda viškog arhipelaga, prekaljeni ribar i po mom sudu, hrvatski lik ribara iz filma “Starac i more”. Idemo “Falkušom” i brodom još jedne legende, nevjerojatnog čovjeka i znalca, Mikija Jerkovića iz Visa. Druženje s takvim ljudima vam puni vašu dušu, da bi nakon toga vi, kroz svoje slike dali tu dušu svim ljudima, koji je ćute.
Dio ste velike nacionalne kampanje Nutella ❤ Hrvatska. Svjedoči li to o pozitivnom odjeku same kampanje i ugodnoj suradnji koja traje već drugu godinu zaredom?
Nedavno sam rekao da mi je neshvatljivo kako velike Hrvatske firme u promidžbi svojih proizvoda ne koriste ljepotu motiva Hrvatske iako je ta vrijednost bezbroj puta potvrđena u svijetu, dakle upravo od onih koje mi pozivamo da dođu u našu zemlju jer smo se deklarirali kao turistička zemlja, a fotografija je, danas, u svijetu, najmoćnije sredstvo komuniciranja. Drugim riječima, za promidžbu se koriste dosta velika sredstva i bilo bi najprije logično, a zatim i unosno služiti se najmoćnijim sredstvom komuniciranja sa svijetom, kao što radi kulturan, pametan i civiliziran svijet. Upravo su se tu mudro uključili Nutella odnosno tvrtka Ferrero i kreativna direktorica agencije Omega komunikacije Ines Majetić, tj. ljudi koji vode Nutellu, shvativši ono što je moj profesor Josip Sudar jednom meni rekao: “Proizvodio ti čavle ili bešavne cijevi, kad ih promoviraš, veži ih za ljepotu”. Sasvim logično jer na ljepotu nitko nije neosjetljiv i onda vaš proizvod postaje sinonim za ljepotu. Izuzetna mi je čast što su se odlučili za moje motive. Do mene dolaze samo riječi pohvale, a o sadržajima ne bih na glas (da ne ispadnem hvalisavac).
S ciljem promocije hrvatske kulturne i prirodne baštine, Nutella ❤ Hrvatska kampanja i ove je godine obuhvatila najljepše što Hrvatska nudi. Krije li se pokoja posebna priča iza nekog od 8 novih motiva na Nutella staklenkama koju biste voljeli podijeliti s nama?
Ima dosta priča i lijepih i napetih, međutim baš nikad nisam imao nekih većih neugodnosti, osim kako mi je čuvar Masleničkog mosta zaprijetio da ne snimam jer će pucati. Mrtvo-hladno sam mu rekao da neka puca, ali da samo malo pričeka da prije snimim most. Vikao je da jesam li lud, a ja mu odgovorio da jesam. On je zapravo poludio što me nije vidio kad sam se spuštao niz strminu i ugledao me onda kad sam bio na više od pola strmine. To je bilo ono euforično poratno doba kad je izgradnja tog mosta bila višestruki simbol našeg naroda. Uostalom, kao i Pelješki most, koji nisam išao snimati uz protokolarne ograničenja i zabrane, na što sam inače alergičan jer sve se može napraviti uz puno manje davanja značaja onome što bi trebalo biti sasvim normalno.
Nagrađivani ste i proslavljeni fotograf. Postoji li još neki profesionalni ili umjetnički cilj koji biste htjeli ostvariti?
Imam nekoliko već gotovih projekata. Naime, dok sam financijski mogao, odradio sam projekt snimanja novog načina predstavljanja djela Ivana Meštrovića, snimke vinograda i suhozida, golemu količinu slika za knjigu o Dalmaciji, povodom 2000 godina od prvog spomena i također imam već više od 14 000 snimki prirodne i kulturne baštine Hrvatske. To su materijali od kojih bi Hrvatska, kakva je danas poznata u svijetu, postala jedna sasvim nova i drugačija, obogaćena novom, nikad javnosti prikazanom kvalitetom. Ima još dosta toga, ali kad bi se ovo, navedeno realiziralo, Hrvatska bi brzo procvala. Podrškom ovakvim projektima imali bi više ekonomske koristi, stvorili bismo puno veći imidž Hrvatske u svijetu, a što je najvažnije, sve bi to koristilo općem znanju. Sve je sadržano u staroj latinskoj poslovici koja glasi: “Svatko je kovač svoje sreće”.
Cijelu kolekciju Nutella ❤ Hrvatska možete pogledati ovdje.
Foto: PR