Kako biti podrška i razgovarati s djecom nakon tragičnog događaja
Tragedija u OŠ Prečko duboko je potresla cijelu zemlju, a ponajviše roditelje čija će se djeca u siječnju vratiti u školske klupe. Budući da je ovo...
Koliko ste puta pomislili: “Pročitat ću ovu knjigu pa onda još i ovu. Ovaj članak sa zanimljivom vježbom spremit ću za kasnije. Završit ću još jedan tečaj, trening, edukaciju…”? Živimo u eri informacija – sve nam je nadohvat ruke. Otvoreni smo prema promjeni, želimo sudjelovati, želimo upoznati sebe. Čitanje i informiranje otvaraju nove mogućnosti, no uz preplavljenost informacijama često se dogodi da ono što pročitamo ostane samo to – pročitano.
Proučavanje bez prakse slično je učenju plivanja iz knjige bez ulaska u vodu. Informacije nam pružaju teorijsko razumijevanje, ali ono ne donosi stvarno iskustvo. Često, zbog neponavljanja, informacije brzo zaboravimo. Prema krivulji zaboravljanja, nakon samo jednog dana izgubimo 50-80 % naučenih informacija, a nakon tjedan dana ostane svega 10-20 %. Bez konkretnih koraka, naš um i tijelo vraćaju se na stare obrasce.
Na primjeru meditacije – bez praktične primjene, ne možemo osjetiti unutarnje promjene poput smirenosti, prisutnosti i svijesti o mislima. Tek kroz ponavljanje i akciju počinjemo koristiti znanje koje smo stekli kroz čitanje.
Što to znači na primjeru meditacije koju podučavam
Razumijevanje bez iskustva: Čitanjem o meditaciji možemo naučiti o tehnikama i prednostima, no bez prakse nećemo iskusiti unutarnje promjene poput smirenosti, prisutnosti i osvještavanja misli.
Nedostatak osobnog doživljaja: Meditacija zahtijeva izravno iskustvo – osjećaj tijela, disanja i promatranje misli. Bez prakse ne možemo uočiti promjene u reakcijama svog uma ili tijela. Teorijsko znanje može nam opisati iskustvo, ali ga ne može prenijeti.
Učinkovitost učenja: Teorijsko učenje bez primjene dovodi do brzog zaboravljanja jer iskustvo nije integrirano u sjećanje. Meditacija bez prakse teško da će donijeti dugoročne koristi.
Ograničene dobrobiti: Meditacija smanjuje stres, povećava fokus i emocionalnu stabilnost. No čitanje o meditaciji neće nam donijeti te prednosti jer one dolaze kroz praksu.
Integracija znanja kroz praksu: Naše tijelo i um najbolje uče kroz iskustvo. Svaka akcija pomaže stvaranju novih neuronskih putova, što nam omogućuje naučeno uistinu i primijeniti u svakodnevici.
Stvaranje osobnih uvida: Kroz akciju učimo o sebi i svojim reakcijama. Teorija daje smjernice, ali akcija pruža osobne uvide koji nas vode prema dubljem razumijevanju sebe.
Transformacija navika i ponašanja: Naše stare navike ne mijenjaju se samim čitanjem. Tek kad se posvetimo akcijama koje vode prema ciljevima, stvaramo nove rutine koje oblikuju naš svakodnevni život.
Razvijanje samopouzdanja: Svaka poduzeta akcija povećava naše samopouzdanje i daje osjećaj postignuća. Akcijom gradimo iskustvo koje nas motivira na to da idemo dalje.
Prevladavanje straha i nesigurnosti: Kroz akciju razvijamo unutarnju snagu i fleksibilnost, što nas čini otpornijima na izazove.
Kreiranje stvarnih promjena u životu: Promjena dolazi kroz praksu, a ne samo kroz razmišljanje o promjeni. Kroz akciju stvaramo prilike za promjenu, učimo iz pogrešaka i postupno se približavamo onome što doista želimo postići.
Primjerice, kad želimo naučiti peći kolače, prvo se informiramo i zatim biramo recept. Pažljivo pratimo korake, osjećamo uzbuđenje i nelagodu, učimo kroz pokret. Kada prvi put izvadimo kolač iz pećnice, nećemo imati savršen rezultat, ali stvorili smo iskustvo. Svaki idući put osjećamo se ugodnije i sigurnije jer i naši um i tijelo znaju što radimo. Tek tada nastupa prava promjena.
Sjećam se kako sam u djetinjstvu gledala pekare kako vješto oblikuju tijesto u kuglice. Mislila sam da to mogu, ali kad sam pokušala, bilo je teže nego što sam očekivala. Ta situacija naučila me da samo gledanje ne stvara vještinu – akcija i praksa su neophodni. Čitanje bez poduzimanja konkretnih koraka ne stvara promjenu, a informacija koja nije proživljena ostaje prolazna.
Sve informacije ostaju teorija dok ih ne primijenimo. Naše tijelo i um trebaju iskustvo kako bi stvorili trajne promjene i kako bismo mogli živjeti život u kojem stvarno sudjelujemo. Svaka akcija vodi nas bliže našim ciljevima, donoseći osjećaj radosti, postignuća i osobnog rasta.
Stvaranje novih neuronskih veza – Svaki put kad ponovimo radnju, mozak stvara i jača neuronske veze. S vremenom, te veze postaju sve snažnije i lakše. U početku su pokreti meditacije možda nespretni, ali kroz praksu postaju prirodni.
Prijenos iz svjesnog u podsvjesno – Učenje vještine prvo zahtijeva puno koncentracije. No, ponavljanjem, vještina se prebacuje na podsvjesnu razinu i postaje automatska.
Mišićna memorija – Kad ponavljamo akciju, tijelo stvara mišićnu memoriju pa pokreti postaju brži i precizniji. U meditaciji, ponavljanje određenih položaja pomaže tijelu prepoznati stanje smirenosti.
Smanjenje mentalnog napora – Kroz ponavljanje, mozak troši manje energije na izvođenje radnje, oslobađajući mentalni kapacitet za druge zadatke.
Povećanje otpornosti i izdržljivosti – Ponavljanjem meditacije tijelo postaje otpornije na stres i razvija izdržljivost koja nam omogućuje da lakše ostanemo u trenutku.
Razvijanje motoričkih vještina i koordinacije – Kroz ponavljanje meditacije, mozak bolje koordinira različite dijelove tijela i poboljšava našu povezanost s disanjem i osjećajima.
Svaki put kad ponovimo meditaciju, postajemo bliži njezinom prirodnom razumijevanju i intuitivnoj primjeni. Tijelo postaje naš suradnik u učenju novih vještina te nam pomaže da iskustvo postane prirodno i manje naporno. Tako, kroz ponavljanje, stvaramo trajne promjene u sebi.
Naše tijelo fascinantno je prilagodljiv sustav koji stječe vještine ponavljanjem akcija zahvaljujući neuroplastičnosti. Svaki put kad ponovimo određeni pokret, naš mozak stvara i jača neuronske veze, postupno ga prebacujući iz svjesnog na podsvjesno, čineći ga automatskim. Na primjer, kad prvi put vozimo bicikl, potrebna je velika koncentracija, ali ponavljanjem, mišići i um “pamte” pa vožnja postaje prirodnija.
Kako se ove veze učvršćuju, smanjuje se i mentalni napor – energija se štedi za druge zadatke. Tijelo tako postaje otpornije i snažnije, razvijajući mišićnu memoriju i izdržljivost. Kod sportova poput trčanja ili sviranja instrumenta, kroz ponavljanje se poboljšava koordinacija i preciznost, omogućujući da svaki pokret postane lagan i intuitivan.
Na taj način tijelo nas aktivno podržava u učenju, pomažući da novi pokreti postanu prirodni i manje naporni. Kroz ovaj proces ostvarujemo puni potencijal, bilo da je riječ o tjelesnim, mentalnim ili svakodnevnim vještinama.
Kad nađete temu koja vas zanima uz teorijski dio pridružite joj i praksu, budite dosljedni u njoj te nakon nekog vremena pogledajte unazad. Prisjetite se sebe kada ste započeli s praksom i pogledajte u sebe sada i reflektirajte što se promijenilo kod vas, kako ste to primijetili, je li okolina primijetila promjenu, kako se sada osjećate.
Svaki korak koji napravite zasađeno je sjeme potencijala u vašoj budućnosti.
Piše: Dubravka Fazlić, savjetodavna terapeutkinja i mindfulness trenerica
Više o promjenama i poduzimanju akcije pročitajte na www.dubravkafazlic.com.