Trendovi zamatanja poklona za Božić 2024.: vratili su se starinski papiri, ali i jedna hit vrpca!
Svi dobro znamo da kod božićnog poklona nije važan ni poklon ni pakiranje, već namjera i ljubav kojom smo za određenu osobu odabrali nešto što bi i...
Kada upadnemo u blagdansku euforiju, čak i najmanji povod za slavlje pretvara se u potrošačku groznicu. Prosinac i siječanj idealni su mjeseci za trgovce, pa nerijetko posežu i za trikovima koji će kupca natjerati da potroši koju kunu više. Naučite se oduprijeti takvim trikovima.
Što vidimo
Vid je naša najveća slabost. Ono što vidimo uvelike utječe na to kako trošimo. Iako možda nismo svjesni toga da su nam neke boje privlačne, a neke odbojne, postoji čak nekoliko razina na kojima trgovci baš tako utječu na naš um.
Na primjer, crvena boja znači krv i opasnost, odnosno hitnu kupovinu. Tom bojom trgovci ciljaju na osobe koje naglo donose odluke. Crveno također označava slatkoću te pojačava agresivno natjecateljsko raspoloženje.
Žuta boja simbolizira slanost, sunce i sreću pa se zato često koristi u kombinaciji s crvenom u restoranima brze hrane. Plava boja predstavlja nebo i dobrodošlicu, no može značiti i gorčinu pa se često koristi za pivo. Zelena boja označava prirodu i kiselost.
Plava i zelena se smatraju opuštajućim bojama i često služe kako bi privukle opreznije kupce. Roza i svijetloplava privlače povodljive osobe, a tamnoplava i tamnozelena kupce koji pametno troše.
Što njušimo
Ne postoji osjetilo kojim trgovci ne pokušavaju izmanipulirati. Mirisi izazivaju sjećanja pa ćemo u dijelovima s kupaćim kostimima često moći namirisati kokosovo ulje koje nas asocira na godišnji odmor. Dječji štandovi će tako mirisati po puder za bebe, a u prodavaonicama donjeg rublja će koristiti jorgovan.
Neurolog Alen Hirsh otkrio je kako su kupci voljni platiti deset dolara više za par tenisica u prostoru koji ima neki miris nego što bi platili u prostoru bez mirisa. Jednostavni mirisi su ključ uspjeha jer složeni mirisi samo zbunjuju kupce.
Neurolog Rodger Duli kaže kako je moguće oduprijeti se tim umjetno stvorenim porivima kratkim razmišljanjem. Umjesto da samo zgrabite svježe pečeno pile ili svježi kruh, trebali biste samo razmisliti jesu li vam ta piletina i kruh neophodni.
Što dodirujemo
Kako se osjećamo u danom trenutku također znatno utječe na odluku želimo li nešto kupiti ili ne. Ako nam je toplo i udobno, bit ćemo popustljiviji. Rijetko ćete u velikim trgovinama doživjeti da vam je prehladno ili prevruće.
No, manipulacija ne staje samo na našem okruženju, već se proteže i na osobni kontakt. Na primjer, kada dogovarate cijenu automobila ili neko veće ulaganje, trgovac će vas smjestiti u udobnu fotelju kako bi izazvao slabost pri cjenkanju.
Nekoliko istraživanja također je pokazalo kako nježan kratki dodir izaziva povjerenje i blagonaklonost.
Što čujemo
Zvuk utječe na ritam naših srca i na naše moždane valove. Glazba kod ljudi izaziva lučenje hormona koji nam popravlja raspoloženje. Klasična glazba nas upućuje na kvalitetu, lagana glazba izaziva želju za dužim ostankom, dok se brzi ritam koristi u restoranima brze hrane kako bi nas potaknuo da što prije završimo s obrokom i oslobodimo svoje mjesto za nekog drugog.
Različiti žanrovi glazbe također povoljno utječu na kupovinu različitih predmeta. Prodavaonica igračaka koristit će drukčiju glazbu od one koju čujemo u prodavaonicama donjeg rublja.
Kako se oduprijeti?
Najlakše ćete se oduprijeti manipulacijama ako ih prepoznate. Već samo poznavanje metoda koje se koriste u prodavaonicama čini vas spremnijim na otpor. Uskličnici i određeni fontovi pokušat će vas navesti da mislite kako je nešto povoljnije ili se teško nabavlja, no nemojte se dati prevariti.
Razmislite prije nego što nešto kupite treba li vam to zaista, ili ste možda zapravo poklekli pred svim tim mirisima, zvukovima i šarenim bojama.
Izvor: tportal.hr