U Zagrebu je otvoren prekrasan cvjetni studio “Kod neviste”
U zagrebačkoj ulici Charlesa Darwina na broju 8 otvoren je premium cvjetni studio Kod neviste. Riječ je o jedinstvenom konceptu kojeg smo najavili ...
Otkrivamo savjete kako izbjeći booking prijevare i u potpunosti uživati u odmoru
Lažne avionske karte, lažne web-stranice za rezervaciju hotela i nepostojeći najam automobila sve su češće prijevare prilikom rezervacija. Međutim, ovi jednostavni savjeti za putovanja pokazat će vam kako pravilno planirati putovanje.
Online prevaranti obično ciljaju popularne destinacije i sezone kad je potražnja velika. Ljetni godišnji odmori, vrijeme blagdana i skijanje su periodi kada milijuni putnika rezerviraju letove i traže smještaj. Prevaranti obično “cvjetaju” kad putnici traže dobre ponude online. Jednostavnost online rezervacija također je doprinijela širenju prijevara.
Mnoge žrtve saznaju da su prevarene tek prije putovanja ili kad stignu na aerodrom ili u hotel, a često je teško dobiti promjenu ili povrat novca nakon prijevare. Stoga pazite na ove znakove.
Lažne web-stranice za putovanja odgovorne su za mnoge od najskupljih prijevara. Putnici diljem svijeta postali su žrtve stranica koje prodaju lažne avionske karte, nepostojeći smještaj, lažne pakete za odmor i nepostojeći najam automobila.
Online prevaranti postaju sve sofisticiraniji, koriste iskačuće prozore i online oglase kako bi vas namamili da posjetite lažne web-stranice koje izgledaju jednako dobro kao i legitimne.
Jedno istraživanje o putovanjima pokazalo je da gotovo četvrtina turista nikad nije provjerila autentičnost web-stranice prije rezervacije smještaja, a trećina putnika izjavila je da im nikad nije palo na pamet provjeriti autentičnost stranice. Uvijek nastavite s oprezom prilikom online rezervacija.
Pročitajte: Proglašene su dvije najromantičnije destinacije u Hrvatskoj, a mi već planiramo putovanje
Prva stvar koju trebate učiniti jest provjeriti naziv domene. Uvijek provjerite je li to najviša razina domene (TLD) koja koristi sufiks: .com; ne .org ili .net. Legitimna web-stranica nikad ne bi koristila .net sufiks (koji su nekoć koristile samo internetske tvrtke) ili .org sufiks (koji uglavnom koriste neprofitne organizacije poput koledža i sveučilišta). No prevaranti ih mogu koristiti.
Kad je u pitanju online plaćanje, uvijek budite dvostruko oprezni. Sigurna web-stranica koristi enkripciju i autentifikaciju kako bi zaštitila vašu transakciju. URL treba početi s “https” i sadržavati ikonu lokota, poznatu kao SSL certifikat. Danas većina web-preglednika upozorava kad web stranica nije sigurna. Međutim, uvijek budite pažljivi.
Plaćanje kreditnom karticom također može pružiti veću zaštitu od prijevara. Ako platite avionsku kartu ili hotelsku sobu kreditnom karticom, a ispostavi se da je lažna, možda ćete moći dobiti povrat novca od banke. Pazite na plaćanje putem platformi trećih strana – uobičajena taktika prevaranata jest da vas odvuku od pouzdane platforme za rezervacije nudeći bolju cijenu.
Danas više od 50 posto svih prijevara prilikom online rezervacija uključuje putovanja avionom. Lažne ponude putovanja, lažna natjecanja aviokompanija i prijevare s avionskim kartama su u porastu.
Prevaranti iskorištavaju prisutnost aviokompanija na društvenim mrežama objavljivanjem lažnih ponuda na različitim stranicama. Neke od ovih društvenih mreža mogu biti samo kopije stvarnih verificiranih stranica. Kada kliknete na link ili preuzmete aplikaciju kako biste iskoristili ponudu, riskirate pružanje svojih osobnih podataka prevarantima koji mogu ukrasti vaš identitet.
Još jedna prijevara na društvenim mrežama uvjerava vas da dobivate besplatnu avionsku kartu ako podijelite objavu. Prijevara se pokreće kad vidite poruku ili objavu sa “službene” stranice aviokompanije ili pružatelja putovanja koja nudi dvije besplatne karte ako kliknete na link i podijelite je s prijateljima.
Umjesto toga, bit ćete preusmjereni na web-stranicu treće strane koja nije povezana s aviokompanijom. Jednim klikom, prevaranti mogu pristupiti vašem popisu prijatelja na Facebooku ili dobiti dozvolu za slanje neželjene pošte. Naprednije verzije ove prijevare mogu ukrasti vaše korisničko ime i lozinku putem lažne stranice za prijavu.
Prijevare o natjecanjima aviokompanija također su u porastu. Ako dobijete poruku koja vam čestita na osvajanju nagrade na nagradnoj igri aviokompanije, najvjerojatnije je lažna. Aviokompanije obično šalju SMS poruke samo s informacijama o letu, ažuriranjima ili upozorenjima. Nemojte doći u iskušenje da kliknete na bilo koji SMS link koji tvrdi da ste dobitnik na nagradnoj igri aviokompanije.
Lažne stranice za hotelske sobe u porastu su. Ako vas sumnjiva hotelska web-stranica na mreži pokušava povezati s nevjerojatno niskom cijenom ili ponudom, to je instantno crvena zastava. Pregledajte pažljivo ili zatvorite stranicu i potražite negdje drugdje.
Ako vam se čini da je ponuda sobe previše dobra da bi bila istinita, nazovite izravno broj korisničke podrške hotela. Nakon što razgovarate o cijeni sobe, zatražite preporuke za lokalne restorane i atrakcije. Način na koji druga strana na liniji vodi duži razgovor može pružiti naznake razgovarate li s educiranim agentom korisničke podrške ili s neiskusnom osobom koja se bavi turističkim pitanjima.
Ako odlučite rezervirati, uvijek pokušajte izravno kontaktirati hotel ili im poslati e-mail da biste potvrdili da stvarno imate rezervaciju. Što više vremena provedete provjeravajući legitimnost hotela, manje su šanse da budete prevareni i potencijalno izgubite novac.
Ne morate se brinuti samo o lažnim kartama – još jedna prijevara aviokompanija cilja na vašu e-poštu. Prije putovanja, možda ćete dobiti e-mail poruku u kojoj od vas traži da “potvrdite svoj let”. Lako je nasjesti na ovu prijevaru jer aviokompanije često šalju e-mailove s pitanjem želite li se prijaviti na mrežu.
Stoga morate biti dvostruko oprezni. Ne klikajte nijednu vezu u bilo kojem e-mailu “Potvrdite svoj let”. Tako možete biti preusmjereni na web-stranicu za prijevare i gdje će zatražiti od vas da potvrdite svoje ime i plan putovanja, a prevaranti bi tako mogli ukrasti vašu kartu.
Zamislite da proputujete pola svijeta i stignete u odmaralište te otkrijete da nemate sobu? To se događa češće nego što mislite. Milijuni putnika prevareni su lažnim web-stranicama trećih strana i objavama na društvenim mrežama koji nude rezervaciju hotelskih soba koje zapravo ne postoje.
Osim što vam se naplaćuje za sobu koju nikad ne dobijete, podaci vaše kreditne kartice također mogu biti ugroženi.
Legitimne web-stranice hotela možda neće uvijek naplatiti pun iznos unaprijed, oni uzimaju vaše podatke o plaćanju i naplaćuju prilikom dolaska.
Ako hotel zahtijeva polog za rezervaciju sobe ili nudi popust za plaćanje unaprijed, sve ove informacije trebaju biti jasno i transparentno prikazane prilikom rezervacije. Ako nigdje ne vidite te informacije ili web-stranica zahtijeva punu uplatu unaprijed, to je crvena zastava – pripazite!
Foto: Pexels, champpixs iStock/Getty Images Plus via Getty Images