Ove godine poklonite uspomene uz ove praktične personalizirane poklone
Stiže nam božićno vrijeme, period koji želimo provesti u krugu ljudi do kojih nam je najviše stalo i iznenaditi ih poklonima za koje želimo da im s...
Ako ste u bilo kojoj mjeri “prisutni” na društvenim mrežama, čuli ste za brain rot. Upravo je taj izraz, koji možemo prevesti kao “moždana trulež”, Oxford University Press proglasio za riječ godine, a u odabiru je sudjelovalo čak 37 000 ispitanika.
Brain rot definiramo kao pogoršanje mentalnog ili intelektualnog stanja osobe, posebno kao rezultat prekomjerne konzumacije određenog sadržaja (osobito preko društvenih mreža) koji se smatra trivijalnim ili neizazovnim.
Pročitajte: Loše se osjećate od jutra? Zbog ove četiri tipične pogreške nastaje “moždana magla”
Ovaj se izraz najviše proširio na TikToku, a njegovo je korištenje poraslo za čak 230 % u protekloj godini. Zanimljivo je da ga je prvi put upotrijebio Henry David Thoreau u svojoj knjizi “Walden” još 1854. kako bi opisao tendenciju društva da odbacuje kompleksne ideje i zamjenjuje ih jednostavnijima.
Ipak, brain rot ne znači samo da previše vremena provodite na mobitelu, već koliko internetske kulture upijate dok ste na društvenim mrežama. Koristite li reference s TikToka ili Reelsa u svakodnevnom razgovoru? Sjećate li se bebe koja želi ići u Four Seasons Orlando, hawk tua djevojke ili chill guy memea? Ako vam ovi izrazi apsolutno ništa ne znače, vjerojatno “nemate” brain rot. Ako da, možda biste mogli razmisliti o smanjenju vremena koje provodite na društvenim mrežama.
@heidsbeckerPart 3!!! Brainrot bestie on another date♬ original sound – Heidi Becker
“Brain rot ukazuje na jednu od opasnosti virtualnog života i o načinu na koji koristimo svoje slobodno vrijeme. Čini se kao predstojeće poglavlje u kulturološkom razgovoru o čovječanstvu i tehnologiji. Ne iznenađuje činjenica da je toliko glasača prihvatilo ovaj termin, podržavši ga kao naš izbor za ovu godinu. Fascinantno je i to da su termin usvojile i generacija Z i generacija Alfa, skupina mladih ljudi koja je u velikoj mjeri odgovorna za uporabu i stvaranje digitalnog sadržaja na koji se taj izraz odnosi”, poručio je Casper Grathwohl, predsjednik Oxford Languagesa.
Kako kažu stručnjaci za Newport Institute, neprestana konzumacija trivijalnih sadržaja na društvenim mrežama pretjerano stimulira naš mozak, koji pritom ne upija zapravo korisne informacije. Uz to, scrollanje društvenim mrežama potiče stvaranje dopamina, koji proizvodi osjećaje zadovoljstva i užitka. Upravo zato stvara se svojevrsna ovisnost – što više scrollate, to ćete još više htjeti to raditi. Također, dokazano je da konzumacija kratkih forma poput Reelsa na društvenim mrežama skraćuju naš raspon pažnje, što je postao sve veći problem kod mladih ljudi.
@haleyybaylee♬ original sound – haleyybaylee
U uzak izbor ušao je još jedan “hit” izraz koji se ove godine nevjerojatnom brzinom proširio društvenim mrežama. To je bila riječ demure, izraz koji se koristi kako bi se opisalo nešto suptilno, suzdržano, a pojavio se upravo kao TikTok zvučni zapis influencerice Jools Lebron koja govori “very demure, very mindful”.
Oxford University Press nije jedina organizacija koja odabire riječ godine, isto čini i stranica Dictionary.com, koja je odabrala upravo demure. Cambridge Dictionary, pak, odlučio se za riječ manifest, koja u ovom smislu znači “postići nešto tako da to zamišljate i priželjkujete”.
FOTO: iStock/Getty Images