COVID digitalna potvrda: odgovori na najčešća pitanja, probleme i nedoumice oko izdavanja

HZJZ donosi odgovore na najčešća pitanja, probleme i nedoumice oko izdavanja COVID digitalne potvrde

by | 8 srpnja, 2021
covid digitalna potvrda, covid, potvrda, hzjz, izdavanje covid potvrde

Hrvatski zavod za javno zdravstvo  izdao je na svojim web-stranicama uvjete za izdavanje EU digitalnih COVID potvrda, to jest odgovore na najčešća pitanja i nedoumice građana. Odgovori su temeljeni na trenutačno dostupnim informacijama. Prenosimo dio objave:

Digitalna COVID potvrda (DCP) je administrativni, a ne medicinski dokument. Za ispravan unos podataka o cijepljenju je zadužen liječnik koji cijepi, jer evidentiranje cijepljenja u nacionalni informacijski sustav je dio postupka cijepljenja, a zdravstveni radnici su prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti obavezni voditi medicinsku dokumentaciju i drugu evidenciju o osobama kojima pružaju zdravstvenu zaštitu.

S obzirom na to da DCP nije medicinski dokument već administrativni dokument kojem je svrha olakšati i ubrzati čitanje medicinskih dokumenata na granici (liječničku potvrdu o cijepljenju, liječničku potvrdu o preboljenju i potvrdu o negativnom PCR ili antigenskom testu, koji izdaje laboratorij), tehnička pitanja o izdavanju i pravilima izdavanja DCP građani mogu uputiti MUP-u i AKD-u putem internetske stranice https://eudigitalnacovidpotvrda.hr/hr/kontakt ako na ovoj internetskoj poveznici www.EUdigitalnaCOVIDpotvrda.hr ne nađu odgovor na svoje pitanje.

Uvođenje DCP, koje će službeno u državama članicama EU/EEA biti na snazi od 1. srpnja, nije obavezno i ne isključuje korištenje medicinske dokumentacije za dokaz o imunosti ili negativnom nalazu na SARS-CoV-2 (liječničke potvrde o cijepljenju protiv COVID-19, liječničke potvrde o preboljenju COVID-19, potvrde o negativnim nalazima testiranja na SARS-COV-2 prije putovanja koje izdaje nadležni liječnik odnosno laboratorij).

Najviše nedoumica kod građana uzrokuje nepoznavanje poslovnih pravila za izdavanje svake od tri vrste EU digitalnih COVID potvrda, stoga ih je potrebno provjeriti na stranicama www.EUdigitalnaCOVIDpotvrda.hr. Poslovna pravila za izdavanje EU digitalne COVID potvrde o prebolijevanju navedena su na https://www.eudigitalnacovidpotvrda.hr/hr/covid-potvrde/potvrda-o-preboljenju i glase: “EU digitalnu COVID potvrdu o preboljenju može zatražiti osoba koja je preboljela bolest COVID-19 11. dan od datuma prvog pozitivnog PCR testa. Potvrda je valjana 180 dana od datuma prvog pozitivnog PCR testa.”

Pravila za izdavanje EU digitalnih COVID potvrda utvrđena su na EU razini i usuglašena od strane Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo te ne obuhvaćaju sve one uvjete pod kojima se može ući u RH sukladno Odluci stožera, kao i u druge države prema njihovim nacionalnim pravilima.

Za sve koji mogu dobiti EU digitalnu COVID potvrdu, ona omogućuje brži prolazak granice, a svi drugi putuju kao i do sada – predočenjem odgovarajuće medicinske dokumentacije kod prelaska granice, a to su PCR test, BAT test ili liječnička potvrda o preboljenju. S medicinskom dokumentacijom se, uostalom, i nadalje ulazi u sve države koje još nisu uvele digitalnu COVID potvrdu, a to su sve osim Bugarske, Češke, Danske, Grčke, Hrvatske, Njemačke i Poljske, koje su krenule već 1. lipnja s izdavanjem EU digitalnih COVID potvrda.

 

covid digitalna potvrda, covid, potvrda, hzjz, izdavanje covid potvrde

 

Opis najčešćih problema zbog kojih građani ne mogu dobiti DCP te tumačenja i rješenja.

1. Osoba je preboljela COVID-19 unazad 6 mjeseci, a ne može dobiti DCP.

– uzrok je najčešće taj da osoba nema dijagnozu bolesti postavljenu na temelju molekularnog RT-PCR testa kao potvrdu bolesti, već je bolest potvrđena antigenskim testom ili se dijagnoza postavila bez laboratorijskog kriterija (testiranja), već na temelju kliničke slike i epidemiološke anamneze /kontakt s osobom koja ima laboratorijski potvrđenu bolest te se smatra vjerojatnim slučajem. Nažalost, kruto i loše pravilo Europske komisije (EK) priznaje potvrdu o preboljenju samo na temelju pozitivnog PCR testa. Ovo je pogrešno zbog toga što su EK i Europski centar za sprječavanje i suzbijanje bolesti (ECDC) tijekom drugog vala epidemije poticali zemlje članice da što više koriste brze antigenske testove i zbog toga što se prema definiciji bolesti ECDC-a, pozitivan brzi antigenski test priznaje kao laboratorijska potvrda bolesti. Kroz više komunikacijskih kanala smo pisali Europskoj komisiji zahtjev da se omogući izdavanje DCP na temelju brzog antigenskog testa i na temelju individualne prijave bolesti kod osoba koje su bez testiranja evidentirane kao vjerojatni slučajevi COVID-19. Dok se to ne omogući, osoba koja je preboljela COVID-19, a nema PCR test kao potvrdu bolesti, može od izabranog liječnika dobiti potvrdu o preboljenju, koja vrijedi kao medicinski dokument pri prelasku granice (ali mora biti na engleskom jeziku).

2. Osoba je cijepljena s dvije doze cjepiva, ali ne može dobiti DCP o cijepljenju.

U ovom slučaju, najčešće je uzrok taj da su podaci o upisu provedenog cijepljenja nepotpuni ili iz nekog razloga ne udovoljavaju pravilima za izdavanje DCP. Ako je upis cijepljenja nepotpun (npr. pogrešno je upisano ime ili nedostaje MBO ili OIB cijepljene osobe u sustavu, ili nije upisana serija primljenog cjepiva u sustav), građanin se treba obratiti ustanovi gdje je cijepljen (npr. izabrani liječnik, Zavod za javno zdravstvo) da ispravi unos. Ako evidentirano cijepljenje ne udovoljava pravilima za izdavanje DCP o cijepljenju (pravila se mogu vidjeti na linkovima u uputi Ministarstva zdravstva), DCP se ne može generirati, ali liječnik koji je cijepio može izdati potvrdu o cijepljenju.

Kod nemogućnosti izdavanja DCP na temelju cijepljenja, a osoba zna da je primila cjepivo prema pravilima za izdavanje potvrde, treba prvo provjeriti je li cijepljenje ispravno upisano. Ako je zapis o cijepljenju neispravno upisan, nema druge nego da onaj tko je osobu cijepio ispravi upis. Ako je cijepljenje ispravno upisano, liječnik cijepitelj treba kontaktirati tvrtku koja vodi informatičko rješenje u njegovoj ambulanti/zdravstvenoj ustanovi čiji zaposlenici mogu pomoći s rješavanjem problema.

Način na koji se ispravljaju neispravni upisi je opisan u uputama koje je SMIB napravio i koje su poslane na teren. Međutim, HZJZ ne može provjeravati sve ovakve prigovore za cijelu Hrvatsku.

To je posao teritorijalno nadležnih zavoda za javno zdravstvo. Svaka županija ima koordinatora za cijepljenje protiv COVID-19 i prije nekoliko dana je iz ravnateljstva HZJZ-a poslana obavijest svim koordinatorima cijepljenja da imenuju osobe na razini županije koje će provjeravati upise u slučaju ovakvih prigovora i ako je moguće odmah ispravljati upise, a ako nije moguće, uputiti stranku na cjepitelja da ispravi upis.

3. Osoba koja je preboljela COVID-19 i prema preporukama cijepljena jednom dozom ne može dobiti DCP s tim informacijama.

Iako većina zemalja EU prihvaća jednu dozu cijepljenja kod osoba koje su preboljele COVID-19, u ovom trenutku pravila EK za izdavanje potvrde ne prepoznaju tu situaciju. Nadamo se da će to vrlo skoro biti promijenjeno i da će se moći izdati takva “kombinirana” DCP, koja će kombinirati potvrdu o preboljenju i potvrdu o cijepljenje te će vrijediti šest mjeseci od primitka te jedne doze. Do tada, opet je rješenje javiti se izabranom liječniku koji može izdati liječničku potvrdu u kojoj će biti navedeno kad je osoba oboljela od COVID-19 i kad je cijepljena.

4. Osoba je cijepljena s dvije doze cjepiva koje se daje u dvije doze, ali su cjepiva različite vrste (npr. prva doza adenovirusno cjepivo, druga doza mRNA cjepivo)

Izdavanje DCP u slučaju da je osoba primila dvije doze različitih vrsta cjepiva (zbog nuspojava na prvu dozu ili iz drugih razloga) je uvršteno u prijedlog Ministarstvu zdravstva RH za izmjene i dopune algoritama i pravila za izdavanje DCP, što su Ministarstvo zdravstva i Stožer Civilne zaštite odobrili te će, nakon implementacije programskog rješenja biti moguća primjena.

Izvor: hzjz.hr

FOTO: Olya Kobruseva/Pexels

Lukas/Unsplash