U Zagrebu se održavaju radionice art terapije za lakše svladavanje svakodnevnih briga i stresa
Brojna su istraživanja pokazala da bavljenje umjetnošću, u njezinim raznim oblicima, može biti vrlo pozitivno za mentalno zdravlje. Tu se pojavila ...
Kupovina i nije tako zabavna kada je riječ o nabavi svakodnevnih potrepština. Lov na popuste i uspoređivanje cijena nisu uvijek jednostavni kao što se čini, ponekada pronalaženje najbolje ponude izgleda poput uspoređivanja krušaka i jabuka. Etikete i cijene trebale bi biti vodič za pametnu kupovinu, no mnogi ne znaju kako ih uvijek pravilno koristiti. Zato je Međunarodno udruženje proizvođača sapuna, deterdženata i sredstava za održavanje čistoće (A.I.S.E.) provelo istraživanje kako bi doznalo raspolažu li potrošači svim potrebnim informacijama za pametnu kupovinu čije je rezultate predstavila Hrvatska gospodarska komora, Sektor za industriju, Zajednica proizvođača i veletrgovaca sredstvima za pranje, čišćenje i kozmetiku.
Kupovina deterdženta samo je jedan od primjera koji pokazuje koliko je teško u moru ponuđenih proizvoda donijeti pravu odluku. Kako bi potrošači uspješno usporedili cijene tekućeg deterdženta, kapsula ili praškastih proizvoda, trebali bi usporediti njihove litre i kilograme ili proizvode pojedinačno. No, postoji i jednostavniji način za usporedbu. O kojem se načinu radi u nastavku otkriva nositelj projekta – Zajednica proizvođača i veletrgovaca sredstvima za pranje, čišćenje i kozmetiku pri HGK.
A.I.S.E. je 2004. godine kreirao takozvanu washload ikonu koja prikazuje broj prosječnih pranja koje je moguće ostvariti jednim pakiranjem deterdženta. Ikona se nalazi na prednjoj strani deterdženta, obično u donjem lijevom kutu pakiranja ako se nalazite ravno ispred police. Grafičko rješenje ikone podsjeća na košaru s rubljem unutar koje je pozicioniran veliki broj. Ikona se univerzalno postavlja na sve oblike deterdženata bilo da se radi o praškastima, tekućima ili onima u kapsulama. Rješenje za pametnu kupovinu dostupno je već neko vrijeme, samo ga potrošači trebaju primijeniti. No, jesu li oni svjesni washload ikone i njezinog značenja?
Godinama nakon uvođenja washload ikone A.I.S.E. je odlučio ispitati osviještenost među potrošačima. Cilj je bio otkriti koriste li potrošači ikonu tijekom kupovine.
Istraživanje koje je proveo GfK u Mađarskoj analiziralo je navike žena kupaca u Budimpešti tijekom kupovine deterdženta koristeći najmoderniju tehnologiju, točnije eyetracking kameru. Zabilježeni pokret oka potrošača pokazao je da iako svjesno uspoređuju informacije na pakiranjima deterdženata, samo je njih 45% svjesno postojanja washload ikone. Uočeno je i da značenje ikone nije bilo poznato većini potrošača te da ono nije bilo korišteno kao podloga za odlučivanje o kupovini. Svi sudionici u istraživanju, koji su uspoređivali različite oblike deterdženata, odluku o kupovini donosili su na temelju odnosa cijene deterdženta po kilogramu ili cijene po litri proizvoda.
Istraživanje o navikama kupaca predstavljeno je i u Zagrebu, a rezultate su pojasnili predstavnici kompanija koje sudjeluju u projektu, P&G i Henkel.
“Rezultati eyetracking analize potiču nas da potrašačima skrenemo pozornost na područje za usporedbu cijena. Nije jednostavno razumjeti vrijednost deterdženta prilikom usporedbe cijene kilograma i litri deterdženata ili komada u pakiranjima. Upravo tu pomaže washload ikona koja olakšava usporedbu cijena različitih oblika deterdženata. Teško je promijeniti kupovne navike i rutine no kako bismo obavili dobru kupovinu trebamo se naviknuti na nove tehnike kao što je washload ikona”, izjavio je gdin. Srđan Lisac, zamjenik predsjednice Zajednice proizvođača i veletrgovaca sredstvima za pranje, čišćenje i kozmetiku pri HGK te član Uprave tvrtke P&G za Hrvatsku, komentirajući zaključke istraživanja.
Kako to izgleda u praksi?
U mnogim EU zemljama jedinična cijena deterdženta nije više označena na temelju kilograma, litre ili cijene po komadu, nego prema broju/ciklusu pranja. Potrošači na taj način vrlo lako mogu usporediti cijene jednog pranja i odmah vidjeti što je za njih najbolje.
“Ovo još uvijek nije slučaj kod nas. Cijene u trgovinama su izražene na temelju količine u litrama/kilogramima ili komadno. Informacija o cijeni pranja dostupna je u svega nekoliko trgovačkih lanaca. Za nadati je se da će doći do usklada”, potvrdila je gđa Helena Grahovac, Direktorica poslovnog sektora proizvoda za pranje i čišćenje u domaćinstvu tvrtke Henkel za regiju Adria.
Skretanje pozornosti potrošačima na washload ikonu pozdravljaju i predstavnici Ministarstva gospodarstva te Hrvatske gospodarske komore. Kako biste i sami donijeli pametnu odluku o kupovini deterdženta, sve što trebate napraviti je jednostavan izračun na mobitelu ili na ručnom kalkulatoru. Podijelite ukupnu cijenu pakiranja s brojem pranja koji je istaknut na ikoni i dobit ćete cijenu po pranju.