Ovo su najčitanije knjige na svijetu u 2024. godini
Godina 2024. donijela je bogatu književnu ponudu, s brojnim naslovima koji su osvojili čitatelje diljem svijeta. Od dirljivih ljubavnih priča, prek...
U povijesti hrvatskog dizajna, vrlo malo znamo o dizajnerima obuće. Jedan od začetnika ovog rijetkog posla bila je Vlasta Jarnjak (1940.), koju ponajprije poznajemo kao samostalnu umjetnicu, članicu ULUPUH-a – Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (od 1965.), a koja se istaknuto bavi oblikovanjem keramičkog nakita. Ova knjiga otkriva ju kao industrijskog dizajnera, kao kreatoricu ženske i dječje obuće u Tvornici obuće Astra i Tvornici dječje obuće Zagreb, gdje je radila od 1965. do kraja osamdesetih godina 20. stoljeća. Knjiga obuhvaća razdoblje od 1959. kada je Vlasta Jarnjak maturirala na Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu do 1989. kada napušta zanimanje kreatorice ženskih i dječjih cipela. Postavljena je u europski kontekst u kojem je živo sudjelovala na međunarodnim sajmovima u Zagrebu, Beogradu, Bologni, Parizu, Düsseldorfu i drugdje kao predstavnica Tvornice obuće Astra i članica UKIM-a – Udruženja kreatora i modelara kožne konfekcije i galanterije SFRJ, kao izlagačica-kreatorica, sudionica simpozija i kongresa Modeurop-a, predavačica, novinarka stručnih časopisa (Vjesnik Astre i časopis Koža i obuća i edukativnih za djecu poput Pčelice itd.), kao ilustratorica časopisa Styl i glavna urednica Modnog žurnala ženskih, muških i dječjih cipela – Košuta. Za svoj rad dobila je visoka priznanja i nagrade. Ovdje se javlja kao svjedokinja i kazivačica o okolnostima tridesetgodišnjeg rada u industriji cipela.
„Odmah po dolasku u Astru (1965.) Vlasta Jarnjak „nametnula“ se kao glavna animatorica razvojne službe, pokrenuvši zanimanje mjerodavnih kolega za posjet međunarodnim sajmovima u Bologni, Parizu, Milanu, Düsseldorfu i drugdje, što je znatno promijenilo njihov odnos prema oblikovanju cipela. Pored toga predano se posvećivala nastupima tvornice na domaćim sajmovima kože i obuće, unoseći u postavu štanda inovacije i sklad, držeći predavanja i prezentacije. Od goleme količine kreacija Vlaste Jarnjak dio se proizvodio, no većina njezinih originalnih dizajnerskih rješenja izrađena je u Astri u malim serijama, samo kao ogledni prototip za revije i sajmove, te stručne kongrese poslovođa. Godine 1970. sudjeluje s našom „ambasadoricom mode“ Žuži Jelinek na modnoj reviji održanoj na terasi Oleander Hotela Esplanade u Zagrebu. Aktivna u UKIM-u, Udruženju kreatora i modelara kožne konfekcije i galanterije SFRJ, odlazi na međunarodne kongrese, seminare i skupove Modeurope, krovne udruge kožara i obućara. Položivši tečaj modelarstva kod Miroslava Vaha, oca našeg modelarstva obuće, stekla je pravo da sama vodi slične tečajeve za modelare u Astri. Na Međunarodnom tjednu kože i obuće u Zagrebu osvajala je svojim kreacijama za Tvornicu obuće Franjo Gorjup, odnosno za Astru, nagrade u nekoliko navrata, a Vrhunsko priznanje ZLATNU CIPELU dobila je na 26. Međunarodnom tjednu kože i obuće u Zagrebu 1977. (…)Tijekom svog kreativnog rada Udruženje kreatora i modelara kožne konfekcije i galanterije SFRJ, skraćeno UKIM, dodijelilo joj je u dva navrata (1982. i 1988.) Pohvalu i Priznanje za puni doprinos radu udruženja. U travnju 1990. odlazi u samostalne umjetnike i posvećuje se svojoj paralelnoj ljubavi – keramici.“ (Branka Hlevnjak)
Mr. sc. Branka Hlevnjak, prof. povijesti umjetnosti, predgovore, likovne kritike i znanstvene članke objavljuje od 1978., na televiziji, radiju, u novinama i časopisima. Od 1990. samostalni je likovni kritičar i znanstveni istraživač. Autorica je niza monografija na temu fotografije, dizajna, primijenjene umjetnosti, karikature i umjetnosti. Autorica je niza problemskih izložbi i retrospektiva. Odlikovana je 1999. Redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića, dobitnica ULUPUH-ove nagrade za zasluge u promicanju primijenjene umjetnosti i dizajna, te Godišnje nagrade ULUPUH-a za publikaciju Drago Turina – scenograf (2014.) itd. Članica je ULUPUH-a, HDPU-a i HZSU-a. Živi i radi u Zagrebu.