Kako prepoznati dehidriranost kod bebe?
Britanski pedijatri dramatično upozoravaju kako davanje vode novorođenčadi može štetiti zdravlju, no domaći stručnjaci to opovrgavaju. Ipak, ne pre...
KOLIKO JE VAŽNO OD RANIH DANA RAZVIJATI DJEČJU INTELEKTUALNOST I KREATIVNOST VEĆ SE PUNO PISALO. MI VAM OVAJ PUT DONOSIMO KONSTRUKTIVNE SAVJETE KAKO TO NAJBOLJE PRIMIJENITI U PRAKSI. BILO DA STE RODITELJ ILI TO TEK NAMJERAVATE POSTATI, ZASIGURNO ĆETE PRONAĆI MNOŠTVO ZANIMLJIVOSTI.
Što bi trebalo biti osnova programa?
Na Sveučilištu u Berkleyju dokazali su da intelektualne sposobnosti ovise od ukupnom broju sinapsi (veza između neurona). Dakle, sve aktivnosti koje povećavaju broj sinapsi mogu utjecati na razvoj ukupnih sposobnosti svakog dijeteta. Najveći broj sinapsi, preko 70 posto, formira se prije sedme godine. Do dvanaeste je formirano 95 posto, a kasnije se – do kraja života – stalno obnavlja 1-2 posto. Na osnovu toga, može se zaključiti da je vrlo važna stimulacija razvoja sinapsi do polaska u školu, a to se najbolje radi kroz igru.
Kada roditelji, najranije, mogu indirektno utjecati na razvoj broja sinapsi?
Roditeljski utjecaj na razvoj broja sinapsi njihovog dijeteta moguć je već od dana rođenja. Dijete mora imati stimulativnu sredinu u svakoj fazi razvoja. U najranijoj fazi „meke“, pastelne boje nisu dobar izbor. Mnogo je bolje da boje i oblici, koji dijete okružuju, budu kontrastni, kako bi oko jasno raspoznavalo predmete i oblike. Najveći utjecaj roditelja moguć je u fazi kada dijete već sluša i razumije što mu se priča, a to je s dvije i pol, najkasnije tri godine. Najbitniji period u kojem je potrebno najviše raditi s djetetom i produbljivati njegov intelekt je do njegove sedme godine. Dijete se ne smije zanemariti ni prije ni poslije toga.
Koje aktivnosti pospješuju razvoj sinapsi?
Dijete intuitivno radi vježbe koje stimuliraju razvoj sinapsi, ali roditelji ga u tome sprječavaju, nesvjesni da mu time nanose štetu. Na listi korisnih aktivnosti nalaze se: rotacija oko svoje ose (djeca vole raširiti ruke i vrtjeti se u krug), skakanje (djeca se raduju dok skaču po svojim krevetićima), igre s održavanjem ravnoteže (djeca uživaju hodajući po crti ili rubovima, a roditelji im to brane, bojeći se da će pasti), penjanje po drveću, namještaju, stolovima (to im, također, branimo, jer se bojimo da će pasti i ozlijediti se)… S druge strane, roditelji djeci dozvoljavaju igre koje su štetne i potpuno nepotrebne s evolucijskog stajališta.
photo: instagram