Mali brend, veliko srce. Riječi su ovo koje na službenom webshopu dočekuju znatiželjne prstiće u potrazi za komadom nakita Ive Viljevac Toš. Uistinu, riječi su to koje lijepo opisuju priču koju je tijekom godina izgradila mlada hrvatska dizajnerica nakita, s time da “mali” možda više i nije najtočniji opis. Naime, posljednji dućan koji je ova nesuđena pravnica otvorila onaj je u centru Zagreba (Dežmanov prolaz), čime je pokazala da ne planira tako skoro stati s razvojem svog brenda nakita poznatog po minimalističkom estetskom izričaju. No zašto bi i stala kad je isključivo svojom upornošću, dosljednošću i strpljenjem, kako nam otkriva, od hobija došla do svog životnog poziva.
Iako je studirala na Pravnom fakultetu, kreativnost je ta koja je presudila u Ivinom slučaju te je ova ljubiteljica jednostavnosti i sofisticiranosti već tijekom studija znala što je ono što je u potpunosti ispunjava. I pogađate, krenula je za time, usprkos sumnji okoline. Kako bismo saznali više o poslovnoj strani njezinog brenda ručno rađenog nakita, s Ivom Viljevac Toš ovaj smo put razgovarali o njezinim stavovima kad je riječ o poslu, poslovnom uspjehu, izazovima s kojima se susretala, ciljevima…
Business talk: Iva Viljevac Toš
Što je Vaš najveći poslovni uspjeh dosad?
U karijeri dizajnerice nakita prošla sam kroz razna razdoblja; prepreke, nedoumice i neočekivane okolnosti kojima sam se morala prilagoditi. Činjenica da sam sve to uspješno prebrodila i nastavila razvijati svoj brend smatram uspjehom koji je rezultat stalnog ulaganja u vlastito znanje i kompetencije, ali iz današnje perspektive moram se vratiti na svoj početak i naglasiti da sam vrlo mlada krenula na svoj kreativni poslovni put koji mnogi nisu smatrali dovoljno ozbiljnim niti sigurnim da bih od njega stvorila karijeru. Upornošću, dosljednošću i strpljenjem sam od hobija došla do svog životnog poziva i ta spoznaja mi je najveći pokretač te je mogu istaknuti i kao najveći uspjeh.
Koju ste važnu lekciju naučili na svom poslovnom, ali i privatnom putu?
U životu poduzetnika poslovno i privatno neminovno se preklapaju i funkcioniraju poput sinergične indukcije – ta dva puta toliko se isprepliću i međusobno utječu jedan na drugog, ali se međusobnim utjecajem razvijaju drukčije nego što bi to bilo da je poslovno i privatno strogo odvojeno. Samim time naučila sam mnogo o samoj sebi, svojim sposobnostima i granicama, shvatila sam da mogu izdržati puno više nego što sam prije mislila, ali i da za razvoj svog posla moram raditi na sebi. Najvažnija lekcija mi je svakako da se trud i odricanje na kraju uvijek isplate, a to je za bavljenje kreativnim poslom nešto što se ne smije zaboraviti. Iako kreativnost dozvoljava slobodu, poslu pristupam ozbiljno i profesionalno i iako ponekad pomičem vlastite granice, nakon višegodišnjeg iskustva znam da ću naposljetku samo upornošću doći do rezultata, i da odustajanje nikad nije opcija.
Čemu težite i koji je to cilj koji imate ispred sebe?
Moj primarni cilj bio je i ostao razvoj brenda iza kojeg stojim i sve što radim usmjereno je ka tome. Kratkoročni ciljevi uvijek su tu – iz kolekcije u kolekciju stvaram si nove zadatke, dobivam nove ideje, ali razvoj mog posla puno je kompliciranije i opsežnije putovanje jer zahtijeva savršeno funkcioniranje svih elemenata uključenih u proces dizajna, pri čemu mi je prioritet konstanta u kvaliteti izrade proizvoda. Od samog početka željela sam realizirati želju da moj nakit priča svoju priču i da svi klijenti dožive posebno iskustvo kupovine i nošenja mojih proizvoda zbog čega težim za stvaranjem pozitivnog ozračja unutar tvrtke, puno vremena i truda ulažem u edukaciju svojih djelatnika kako bi sa zadovoljstvom bili na usluzi jednako zadovoljnim klijentima, i tu harmoniju nastojim održati šireći svoje poslovanje jer mi je mnogo važnija od brzog uspjeha, pri čemu bi patio odnos koji imam s klijentima.
Koji je najveći izazov s kojim ste se susreli u vođenju vlastitog businessa?
Vjerujem da je svakome tko vodi vlastiti posao najveći izazov upravo balansiranje između poslovnog i privatnog života jer, kao što sam već navela, kada stojite cijelim svojim bićem iza onoga što radite, nije moguće uzeti pauzu, odmor, i ne razmišljati o onome što vas na neki način također oblikuje kao osobu. Napomenula sam da je za mene ovo poziv, a ne posao jer sam oduvijek imala potrebu za kreativnim izražavanjem i na taj način sam komunicirala sa svima oko sebe. Iako sam od vlastite karakterne osobine stvorila karijeru, ona je dio mog privatnog života zbog čega teško pronalazim vrijeme za istinsko opuštanje i još uvijek učim kako izvući najbolje iz oba dijela, a u tome mi se kao dodatni izazov pojavljuje i moj perfekcionizam. Navikla sam davati sto posto od sebe jer mi je to najveća sigurnost da će proizvodi koje radim biti točno onakvi kakvim ih predstavljam klijentima, i nikad ne bih dopustila da iz mojih ruku izađe nešto s čime nisam u potpunosti zadovoljna. No širenjem i razvijanjem brenda doći ćemo do točke kada dio posla moramo prepustiti i drugima, s čime sam se teško nosila. Nasreću, stvorila sam predivan tim i sve moje brige nestale su kad sam shvatila da se sada mogu još više posvetiti kreativnom dijelu posla jer su svi drugi dijelovi koji čine moj brend u sigurnim rukama.
Kako otkriti i razvijati svoj talent i odvažiti se od njega napraviti karijeru?
Ponajprije bih napravila važnu razliku između talenta, odnosno urođene nadarenosti u nekom području, i vještine koju možemo naučiti. Osoba koja osjeti poriv da podijeli sa svijetom ono čime se ističe od ostalih i spremna je ulagati u dodatne vještine, disciplinirano i hrabro zakoračiti u svijet koji sama stvara i iza kojega stoji, sigurno će uspjeti jer će nadarenost koju posjeduje prirodno dodatno učvrstiti učenjem i upijanjem svakog iskustva koje joj može pomoći da naraste. Također bih navela da je osim talenta i upornosti jako važno poznavati sebe i prihvatiti ono što jesmo, naše dobre i loše strane. Ponekad talent i jaka želja nisu dovoljni da uspijemo, a jedina prepreka smo mi sami, odnosno nedovoljna pripremljenost na iskušenja koja nas čekaju na putu ostvarivanja karijere zbog čega mnogi prebrzo odustanu. Uvijek ću ponavljati da je talent manji postotak uspjeha, sve ostalo čine trud, rad, priprema, dobra organizacija i vjera u to što radimo.
Možemo li danas uspjeti bez samopromocije i kako brendirati sebe?
Promocija je dodatna pomoć na putu prema uspjehu, no nije ključni element koji će dovesti brend do vrhunca. Kada je riječ o promociji i brendiranju u pitanju su detalji koji će širu sliku učiniti savršenom. Prije svega trebamo imati proizvod s kojim smo u potpunosti zadovoljni i koji će biti okosnica cijele priče koju želimo predstaviti drugima, jer bez dobrog proizvoda i kvalitete koja mora biti na vrhunskoj razini, naprosto nemamo što niti promovirati. Osobno sam odabrala mogućnosti koje nudi digitalno doba i koje je olakšalo predstavljanje onoga što radim široj publici različitih dobnih skupina, interesa i ukusa, ali ne zanemarujem niti svoje klijentice kao važan vid promocije jer zaista mislim da nema boljeg dokaza vrijednosti od stalnog priljeva novih lica u moje poslovnice, ali niti bolje reklame od poznatih lica koja se uvijek vraćaju po nove proizvode. Samo brendiranje je ipak nešto drukčiji i, rekla bih, manje fleksibilan dio posla jer iziskuje prilagodbu kako bismo neverbalnom komunikacijom ostavili dojam na što veći broj ljudi. Upravo je ta vrsta komunikacije ono na čemu treba raditi konstantno, bilo da je riječ o izgledu logotipa kojim se predstavljate drugima, sadržaju koji odlučite dijeliti ili vizualnom stilu koji odašiljete klijentima. Plasiranje svog brenda među velik broj ljudi ali i konkurenciju zahtijeva otvorenost prema promjenama i stalno osluškivanje želja i potreba klijenata.
Kako se danas istaknuti na tržištu kad postoji jako puno brendova između kojih potencijalni kupci mogu birati?
Naglasila bih da se konkurencije ne treba bojati, niti zbog toga što se kupcima nudi širok izbor brendova stavljati pritisak na sebe i posao koji radite. Važno je zapamtiti da se i od takozvane konkurencije, odnosno onih brendova koji nude iste linije proizvoda može jako puno naučiti. Čini se da je tako velika ponuda veći problem kupcima nego nama dizajnerima jer godine provedene stvarajući i realizirajući ideje nastale u trenutku nauče vas na apstraktno razmišljanje i na mogućnost stvaranja autentičnih i originalnih proizvoda. No isticanje se ne odnosi samo na ponudu nakita ili drugih proizvoda koje izrađujemo jer klijenti cijene puno više od komada nakita, a to je cjelokupno iskustvo kupovine i način prezentacije onoga što radite, što nudi uistinu puno načina da svoj brend odvojite od ostalih. Moj je glavni fokus, osim kvalitetnog nakita, i elegantan i minimalistički dizajn, isključivo ručno rađen nakit od početka do kraja proizveden u Hrvatskoj, ime sam stvorila prepoznatljivost kojom se ističem više nego da u jednom trenutku u potpunosti promijenim ritam rada ili vizualni identitet koji sam toliko dugo stvarala. Također sam zbog osobnih preferencija uvijek naglasak stavljala na odnos prema kupcima te se moj brend ističe susretljivošću i pozitivnom atmosferom, ali i timom djelatnika koji uživaju u svom poslu i stoje na usluzi svim kupcima koji ponekad trebaju samo savjet ili nadahnuće oko odabira nakita. Smatram da je u kreativnim poslovima početak uvijek najteži i da se ne treba opterećivati drugima već se fokusirati na svoj put, držati se i ne odustajati od zadanih ciljeva i ostati vjeran identitetu s kojim se predstavljamo.
Kad je o poslovnom razvoju riječ, što je važno da bi se išlo putem uspjeha?
Mogla bih nabrojati uistinu puno stavki koje smatram ne poželjnima već obaveznima za uspjeh u poslovnom smislu, ali mislim da neću pogriješiti ako izdvojim hrabrost kao jednu od najvažnijih osobina jer iz vlastitog iskustva znam da je nikad ne možete imati previše. Posebno ako se osvrnemo na kreativan posao, u mom slučaju to je dizajn nakita, riječ je o karijeri u kojoj se možete osloniti isključivo na svoju ideju i misao. U takvom poslu ne možete znati što vas čeka i hoćete li uspjeti dok to ne probate, a ulazak u takav izazov nemoguć je bez hrabrog koračanja preko svih prepreka koje mogu naići. Vrlo je važno razvijati se zajedno s brendom i znati da uspjeh ne može doći brzo, zbog čega ističem i strpljenje kao važnu osobinu za opstanak u poslovnom svijetu. Svakome tko se odluči pokrenuti vlastiti posao i realizirati svoje snove preporučila bih da ne planiraju svoju budućnost godinama unaprijed već da fokus stave na bliže ciljeve te krenu polako ali sigurno, uz puno samopouzdanja i povjerenja u vlastite sposobnosti. Tek kad u sebi osvijestite što sve možete, i drugi će to moći prepoznati.