Emocionalno nedostupni partneri: Što kad blagdani dodatno naglase problem?
Blagdani, osobito Božić, mahom se percipiraju kao vrijeme ljubavi, obiteljskog okupljanja i zajedništva. I dok mnogi uživaju u svečanoj atmosferi, ...
Kako donositi bolje financijske odluke?
Svaki novčić ima dvije strane, pa tako i novčić vaše financijske situacije koju sada u ovom trenutku živite. Jedna strana novčića su alati financijskog upravljanja – brojevi, dok je druga strana novčića priča o novcu. Svatko od nas nosi svoju priču o novcu i živi prema njoj. Naša priča o novcu filter je kroz koji provlačimo svaku svoju financijsku odluku.
U studiji koju su proveli znanstvenici prateći na CT-u promjene u mozgu kod donošenja odluke, znanstvenici su došli do zapanjujućih podataka. Ispitanici su odluku donijeli 8-10 sekundi prije nego što su uistinu pritisnuli gumb. Znanstvenici su na CT-u vidjeli promjenu u mozgu prije nego je ispitanik svjesno donio odluku. U javnosti se danas govori o tome da čak 95 % svojih odluka donosimo potpuno nesvjesno, tj. vođeni smo unutarnjim impulsima – pričom koju si pričamo. Pričom o novcu.
Priča o novcu obuhvaća naša uvjerenja, obrasce ponašanja, emocionalni odnos prema novcu, obiteljsku dinamiku, naše ciljeve i ambicije koje imamo.
Uvjerenja o novcu duboko su ukorijenjeni stavovi i mišljenja o tome što je novac i kako on funkcionira. Ova uvjerenja formiraju se u djetinjstvu, ali nisu ograničena samo na taj period našeg života. Uvjerenja formiramo kroz cijeli život. U većini slučajeva potpuno nesvjesno. Vjerujem da vam je poznata ona rečenica: “Ti si prosjek pet ljudi s kojima provodiš najviše vremena.” Postajemo ljudi iz našeg okruženja, često ne zato što to želimo nego se to jednostavno dogodi, nismo ni svjesni toga. Većina naših uvjerenja o novcu se formira u našem djetinjstvu.
Obiteljska dinamika vrlo je važan dio naše priče o novcu. Naši roditelji (ili skrbnici) su imali najveći utjecaj na naš odnos s novcem. Gledali smo njihovo ponašanje prema novcu, način na koji zarađuju novac i na koji troše novac. Potpuno nesvjesni toga mi danas radimo iste stvari koje su radili i naši roditelji. Ako su naši roditelji živjeli od plaće do plaće, velika je vjerojatnost da mi danas radimo to isto. Ili pak potpuno suprotnu od toga, štedimo novac zbog straha da novca neće biti jer smo tome svjedočili u djetinjstvu. Razmislite o tome kako su se vaši roditelji odnosili s novcem i pronađite sličnosti u svojoj priči o novcu danas.
Obrasci ponašanja predstavljaju način na koji se ophodimo s novcem i uključuju sve, od toga kako novac trošimo do toga kako ga štedimo ili investiramo. Često su povezani s emocionalnim stanjima i duboko ukorjenjenim uvjerenjima. Obrasci ponašanja nastaju kao izravna posljedica onoga što vjerujemo o novcu. Ako vjerujemo da je novac loš i da su bogati ljudi oličenje zla, mi ćemo izbjegavati imati novac. Rješavat ćemo ga se da ne bismo postali zli. Ako vjerujemo da novac mijenja ljude, podsvjesno ćemo donositi odluke koje nas odvode prema trošenju iznad naših mogućnosti kako se ne bismo doveli u situaciju da nas novac promijeni.
Volimo misliti da donosimo racionalne odluke o kupovini nečega. Međutim, istina je da ne donosimo. Naše odluke o kupnji bilo čega pod utjecajem su emocija. Na to hoćemo li nešto kupiti ili ne utjecat će emocija koju smo povezali s istom ili sličnom kupovinom u prošlosti. Sigurna sam da ste barem jednom miris nekog muškog parfema vezali za određenog muškarca iz svog života, zar ne? Isto se događa i s našim odlukama o kupnji. Kupujemo zato da bismo pripadali nekoj zajednici ili grupi, kupujemo da bismo se svidjeli nekome, kupujemo da bismo bili viđeni kao osoba koju mislimo da drugi žele prihvatiti. Zapravo, ako podvučemo crtu, vjerujem da je ključna emotivna potreba koja nas tjera da kupujemo – potreba za pripadanjem.
Razumijevanje naše priče o novcu može nam pomoći da postanemo svjesniji svojih financijskih odluka. Tek kad osvijestimo svoju priču o novcu, možemo ju promijeniti kako bismo ostvarili financijsku viziju koju imamo za svoj život.
Osvještavanje priče o novcu zahtijeva vrijeme i trud, ali možda najvažanije, volju da pogledamo duboko u sebe. Razlog zašto većina ljudi ne mijenja svoju financijsku situaciju leži u tome da nisu spremni na korak osvještavanja svoje priče o novcu.
Napišite na papir opis svoje trenutačne financijske situacije. Nakon toga razmislite o svojim prošlim odlukama i akcijama koje ste radili, a koje su vas dovele tu gdje ste sada. Vaše “sada” posljedica je vaših prošlih odluka i akcija. Da biste promijenili svoju financijsku stvarnost, da biste živjeli tu financijsku slobodu koju toliko jako želite morate nešto promijeniti. Ne postoji prečac.
U osvještavanju vaše priče o novcu pomoći će vam ovih nekoliko pitanja:
Suočavanje s pričom o novcu može biti emocionalno zahtjevno i izazovno. Nije lako priznati si tko smo, nije lako priznati si da smo zavidni na bogatstvu koje drugi ljudi imaju. Svakako nije lako priznati si da smo možda donosili financijske odluke koje nisu bile najbolje za nas. Ali tek u trenutku osvještavanja i suočavanja i s tim dijelom sebe imamo svoju početnu točku. U trenutku kad osvijestimo svoju priču o novcu koja nas je dovela tu gdje smo sada možemo odlučiti želimo li ju promijeniti i kako ćemo ju promijeniti. Što moramo promijeniti u svom životu, u svom ponašanju, koja uvjerenja moramo transformirati iz nepodržavajućih u podržavajuća i tako početi mijenjati svoju financijsku stvarnost koju živimo.
Tekst: Ivana Legin
Ivana Legin je financijska savjetnica i vlasnica društva Faro numerus. Na odnosu s novcem i financijama radi s brojim poduzetnicima, a kroz njezine programe često prolaze i osobe koje nisu poduzetnici, ali žele naučiti kako bolje upravljati svojim novcem.
Foto: Kaboompics