Genijalna ideja: Eventi na kojima se odvija razmjena parfema postaju sve veći hit
Žene su oduvijek ludovale za parfemima i toaletnim vodicama no svi stručnjaci iz svijeta kozmetike slažu se da scena parfema nikad nije bila toliko...
Izolacija je još uvijek u punoj snazi, a ekonomija se prestala okretati u svom ustaljenom ritmu. Gotovo sve grane osim farmaceutske industrije i dućana s prehrambenim namirnicama suočavaju se s velikim problemima i nalaze se u fazi svojevrsne borbe za opstanak.
Jedna od najpogođenijih trenutno je beauty industrija koja je gotovo stala s radom otkako su nastupile mjere koje je propisao Civilni stožer za zaštitu. Lokot na vrata stavili su brojni frizerski, kozmetički i saloni za šminkanje, profesionalci ostaju bez angažmana, suradnje su stopirane, a prodavaonice beauty preparata mahom su prešle isključivo na online prodaju. S obzirom na to da su poslovi ljudi iz beauty industrije mahom vezani uz direktni kontakt s klijentima, sve predstavlja potencijalnu prijetnju zdravlju ili potencijalnu eskalaciju trenutne situacije. I dok naši brojni kolege zabrinuto razmišljaju o svojoj financijskoj situaciji i potezima koje će biti potrebno povlačiti u budućnosti, dijele savjete svojim klijentima iz okrilja svojih domova. Popričala sam s nekima od najtraženijih stručnjaka i poduzetnika iz beauty industrije u Hrvatskoj koji su mi ispričali svoje priče o njihovom trenutnom poslovanju i o izazovima s kojima se trenutno bore.
Frizerski saloni
Nakon što se COVID-19 pojavio u Hrvatskoj, bilo je podijeljenih mišljenja o tome koliko rigorozne mjere trebaju biti. Mnogi su se bunili zbog narušavanja prava na rad i slobode kretanja, no i prije nego što je na snagu stupilo zatvaranje frizerskih i svih drugih salona koji dovode u rizik zdravlje ljudi, Zvonimir Franić, vlasnik frizerskog salona Franić, preduhitrio je sustav i radi sigurnosti – tjedan dana prije zabrane rada, zatvorio svoj salon. “Procijenili smo da se rizik ne isplati i posložili prioritete na jedini mogući način – na prvom mjestu nam je zdravlje kako klijenata, tako i nas samih”, rekao je Zvonimir i pozdravio sve mjere Vlade donesene u svrhu očuvanja radnih mjesta. Iako je svjestan da će posljedica svakako biti, nastoji ostati pribran i doprinijeti ostankom doma suzbijanju širenja virusa.
“Moj tim i ja smo u stalnom kontaktu s klijenticama – telefoni, chatovi, video-call varijante i uz sve društvene mreže, naravno, ne miruju. Uvijek smo tu za savjet i ako treba spriječiti realizaciju ideje tipa da li ošišati šiške u karanteni, a ponekad i da samo popričamo ili razmijenimo recenzije o serijama. Apsolutno nema govora o mogućnosti kršenja mjera, svi smo dužni ponašati se odgovorno. Vjerujemo da ćemo nakon ovog razdoblja imati prilike realizirati sve zahtjeve naših klijentica i tome se veselimo”, priča Zvonimir svjestan da će se cijela industrija potencijalno drugačije segmentirati nakon suzbijanja virusa, no ne misli da će slijedom toga postati sekundarna industrija. Budući da beauty industrija više nije orijentirana isključivo na luksuz, već i na zdravlje i brigu pojedinca o sebi, Zvonimir ne vidi mjesta za marginaliziranje cijele industrije.
Kozmetički saloni
Kada su kozmetički saloni u pitanju, visoki higijenski standardi su uvijek imperativ, no bez obzira na to, s prvim slučajem COVIDA-19 u Hrvatskoj, svi uvjeti za rad su se dodatno postrožili. Ništa drugačije nije bilo ni u kozmetičkom salonu De Luxe, u kojem je vlasnica Antonija Tretinjak prije samih nastupanja mjera zatvaranja salona (19. ožujka) svojim klijentima i zaposlenima dala još strože upute za dezinfekciju i sterilizacije. “Mi do samog dana zatvaranja nismo osjetili utjecaj pandemije COVID-a 19. Salon je odlično radio, a upravo sada bi bio početak sezone u kojoj imamo najviše posla. Zatvaranjem salona ostala sam bez ikakvog izvora prihoda”, ističe i navodi kako je aplicirala za mjere Vlade za Očuvanje radnih mjesta i oslobađanja od plaćanja doprinosa.
“Niti u jednom trenutku nisam pomišljala o otkazima i nastojat ću učiniti sve da zajedno izdržimo ovu krizu. Prostor je u privatnom vlasništvu pa nam je tu trošak najma kao i kada radimo, a tu su i sve druge obaveze hladnog pogona. Salon je u Ilici pa smo dodatno nastradali i potresom koji je, kako znate, najviše pogodio centar Zagreba”, priča Antonija i ističe kako je zahvalna što je zgrada još uvijek upotrebljiva, pa će je biti moguće adaptirati.
Bez obzira na ekonomsku krizu u koju ulazimo, Antonija se ne boji za opstanak svog posla, jer smatra da će žene uvijek pronaći nešto novca za kozmetičke tretmane, a prvenstveno one kojima se rješavaju ozbiljni problem kože. “Toliko sam sigurna u to da sam prije zatvaranja naručila veće količine materijala koji nam je potreban za rad kako se ne bi doveli u situaciju da, ako dođe do nestašice materijala uslijed problema s transportom i veleprodaje, ostanemo bez vrhunske kozmetike koja nam je neophodna”, objašnjava Antonija i navodi kako vjeruje da će doći do određene promjene na tržištu. Promjene u kojoj bi mogli propasti oni koji se ne uspiju prilagoditi novonastaloj situaciji, i puno višim higijenskim standardima nego do sada.
Make-up artisti
Posao make up artista uključuje brojne segmente za koje smo dobili stroge upute da ih se pridržavamo – izbjegavanje dianja lica, očiju ili usta, zbog čega se i bez same pojave virusa drže strogih higijenskih standarda. Logično, i njima je zabranjen rad, no s obzirom na izolaciju u kojoj se nalazimo, potražnja za ovim oblikom uslužne djelatnosti svedena je na nulu.
Petra Sever, jedna od najpoznatijih make-up artistica u Hrvatskoj, još od 11. ožujka, kada je imala zadnje snimanje, održava svoje poslovanje isključivo na zakašnjelim isplatama honorara. “Izvora novih prihoda nema, a jedan kraći period bit će isključivo zakašnjeli honorari već ranije odrađenih poslova i to ako ih klijenti budu u stanju isplatiti”, priča Petra i ističe kako su joj odobrene mjere Vlade, no smatra da nisu dobro promišljene za mikro poduzetnike.
Bez obzira na trenutnu situaciju i na krizu koja utječe na sve, u ljudskoj je prirodi želja da se osjećamo dobro, ističe Petra, zbog čega smatra da će beauty industrija biti vječna, uz određene prilagodbe koje slijede. “Što se tiče visažista kao pojedinca i profesionalca, ljudi koji su kvalitetni i dobri u svome poslu će uvijek biti traženi, čak i više sada nego prije. Smanjeni resursi će se pametnije ulagati i klijenti će više nego ikad htjeti osjetiti vrijednost onoga što su platili, što vodi tome da će ili izabrati kvalitetnu uslugu ili ju neće koristiti uopće. Uvijek je bilo i bit će onih koji će u strahu od egzistencije “rušiti” cijene i raditi za puno manje nego što određena usluga vrijedi isto kao što će i biti klijenata kojima će to koristiti, u ovoj će situaciji to samo više doći do izražaja“, objašnjava.
Beauty novinarstvo i influenceri
Oni koje svakako ne smijemo zaboraviti su beauty novinari i influenceri koji sada moraju paziti na svaki korak koji će napraviti u virtualnom svijetu, s obzirom na to da su istog trena osuđivani – kako mogu oglašavati beauty proizvode u razdoblju kada je jedino što ljudi žele čitati i vidjeti su – vijesti o COVIDU-19 i krizama koje slijede. Upravo zbog toga, brojni brendovi i marketinške agencije odlučile su stopirati svoja oglašavanja, a jedna od osoba na koje je to najviše utjecalo je Korana Marović, beauty novinarka i influencerica. “Moj angažman je sveden na minimum. Većina mojih suradnji i projekata je trenutno na pauzi i zapravo čekamo sljedeći korak… No kada će se on dogoditi, tko zna. Moji prihodi su sada znatno smanjeni, na razinu koja svakako u drugoj situaciji ne bi bila dovoljna za život”, objašnjava Korana i nada se da će se ipak nakon što završi cijela situacija realizirati suradnje koje su trenutno stavljene na pauzu.
Iako joj je poslovanje trenutno svedeno na minimum, Korana nastoji iskoristiti ovaj period kao priliku za učenje i smatra kako bi se na to trebale fokusirati i agencije i brendovi. “Vidim ovo kao vrijeme za ostvarivanje promišljenih kampanja te njegovanje odnosa s klijentima i kupcima. Vjerujem da ćemo, iako možda manje trošimo na ljepotu jer je sekundarna, kupiti tu kremu za lice ako smo je potrošili ili kupiti proizvod protiv celulita jer se trudimo zdravije i aktivnije živjeti, premda smo zatvoreni. Žao mi je što brendovi koji možda i imaju budžete ne ulažu u kampanje koje bi bile edukativnog sadržaja i za kakav boljitak – jer vjerujem da pandemija neće trajati zauvijek, a tijekom nje možemo dobiti nove klijente/kupce, koji će vas se sjetiti jer su se upoznali s vašim brendom ili proizvodom kada su bili zatvoreni u svoja četiri zida”, ističe Korana koja nije nimalo uplašena za opstanak beauty industrije.
Ipak, zabrinuta je za svoj posao s obzirom na ekonomsku krizu, no, trudi se biti aktivna i raditi ono što voli, jer – kvaliteta se prepoznaje. “U svakom slučaju, i poslije velikih katastrofa, kriza i ratova – i dalje smo željeli biti lijepi, mirisni i čisti, pa će tako biti i nakon ove. Koliko god bili tip za makeup, skincare ili samo osnovne higijenske potrepštine, naša urođena doza površnosti uvijek će biti pokretač za daljnji rast ove naizgled tako nebitne industrije”, zaključuje.
Foto: Unsplash, Privatna arhiva