Promjena radnog mjesta u većini slučajeva nije laka odluka. Ipak, ako ste se odlučili za novi posao, to je ponajprije jedna velika i bitna stavka, a sasvim sigurno i kaotična. Dolazak u novu sredinu gdje upoznajete puno novih ljudi, valja se i priviknuti na novu okolinu oko sebe, “pohvatati” nove stvari, upoznati s osnovama i jednostavno uvesti sam sebe u jednu novu rutinu.
Naravno, svi tada pokušavaju ostaviti dobar dojam, što često dovodi do toga da na sve pristaju i svemu kažu “da”. Želite pokazati da ste timski igrač i vrijedan radnik, pa se osjećate kao da ne možete odbiti nijedan zahtjev. Stručnjaci kažu da je to velika pogreška iz jednog jednostavnog razloga: priprema vas za neuspjeh.
Pitate se zašto? Istina leži upravo u tome da svi ne mogu sve, barem ne ako ne žrtuju svoj osobni život i mentalnu dobrobit. Zato je od ključne važnosti da u trenutku kada dobijete novi posao budete vrlo jasni u pogledu svojih granica kako biste postavili jasna, razumna očekivanja jer samo tako nećete doći u napast da vam se nalaže nešto što ne želite/ne možete.
Subira Jones, korporativna savjetnica za prevenciju sagorijevanja poslu, kaže da je započinjanje novog posla najbolje vrijeme za postavljanje granica i da je to vrijeme kad se valja postaviti oko nekih stvari. Puno je lakše započeti s ispravnim granicama nego pokušati vratiti se i promijeniti ono što ljudi očekuju od vas.
Naravno, nije prijedlog da ljenčarite prvih mjesec dana kako bi očekivanja vaših suradnika bila ravna nuli – to bi moglo rezultirati neuspjehom na probnom roku.
Umjesto toga, radi se o uspostavljanju zdrave ravnoteže od samog početka.
Razmislite prije svega o tome kako kojim stvarima u prošlosti niste rekli “ne”, a trebali ste. Primjerice, radili ste duže od predviđenog radnog vremena, bili ste dostupni i vikendima, odgovarali na pozive i mailove kada to i nije trebalo…
Kada dolazite na novi posao, svakako zahtijevajte da vam se jasno kaže što se od vas očekuje i što morate raditi. Naravno, svaki je posao drukčiji i zahtijeva prilagodbu, ali važno je da znate što više toga kako biste imali u vidu što se od vas očekuje.
Ako nečemu želite reći “ne”, tada obavezno ponudite alternativu. Sve to moguće je kroz komunikaciju koja je zdrav temelj svega, pa tako i poslovnih odnosa. Vjerujte više u sebe i jednostavno se držite toga što ste obećali sami sebi i pridržavajte se onoga što kažete. Vaša vrijednost nije u tome da svaki dan ostajete do kasno ili da pristajete na svaki upit koji vam se pojavi – imate puno više za ponuditi pa se tako i postavite. A upravo u prilog tome će ići i kvaliteta vašeg rada.
U trenucima kad osjećate da ćete se pokolebati ili pristati na nešto što nije u skladu s vama, samo se sjetite ovih savjeta i koliko su granice koje ste postavili važne.
“Postavljanje i provođenje granica povećava naš osjećaj autonomije, pomažući nam da se osjećamo kao da kontroliramo svoje živote, što je sjajno jer je jedan od načina prevencije od izgaranja zadržavanje vlastite moći i samoučinkovitosti”, ističe stručnjakinja.
Isto tako, postavljanje granica dovodi do toga da štitite ono do čega vam je stalo i da ste motivirani te na kraju svega i produktivni – a to je najbitnije.