Lovac na remek-djela

by | 10 siječnja, 2016

Slikar Marino Tartaglia je jednom prilikom izjavio da je Beljanski imao „začuđujući dar i apsolutni likovni sluh”. Očigledno, on ga je nepogrešivo vodio u smjeru pronalaženja remek-djela za kolekciju.

Doručak na travi, 1927.

Doručak na travi, 1927.

Nije slučajno njegovo pojavljivanje na aukciji u pariškom hotelu „Druo“ 1929. godine, gdje je prvi kupio “Veliku Izu” Vlahe Bukovca, kada je slikar Paja Jovanović došao s namjerom da isto djelo nabavi za kraljevsku kolekciju Karađorđevića. Ili, što je upravo Pavle Beljanski čuveno platno Save Šumanovića “Doručak na travi”, izlagano na njegovoj velikoj samostalnoj izložbi u Beogradu 1928. godine, otkupio od trgovca Alkana Đerasija za svoju zbirku. Mnoga od izuzetnih ostvarenja kolekcionar je dobivao kao poklon od umjetnika, s istančanim kriterijem, birajući najbolja djela: “Mrtvu prirodu” Mila Milunovića (1930) Beljanski je odnio iz umjetnikovog ateljea još svježu, sa štafelaja.

Remek-djela nacionalne povijesti moderne umjetnosti iz kolekcije Pavla Beljanskog bit će predstavljena na izložbi Kolekcija Pavla Beljanskog: biseri moderne u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu (19. studenoga 2015 – 10. siječnja 2016). Autori postavke su dr. Jasna Jovanov i dr. Zvonko Maković. U godini u kojoj se obilježava pet desetljeća od smrti velikog darovatelja, ova izložba je prvo predstavljanje Spomen-zbirke Pavla Beljanskog izvan granica Srbije.

Velika Iza, 1882.

Velika Iza, 1882.

Velika Iza, poštanska razglednica, 1882.

Velika Iza, poštanska razglednica, 1882.

Tagovi: