“No buy 2025.” daleko je najbolji viralni izazov dosad
Nakon što smo godinama na društvenim mrežama svjedočili sadržaju poput golemih haulova s desecima pomodnih odjevnih komada, viralnim kozmetičkim pr...
Filteri na društvenim mrežama postali su puno više od zabavne igre pomoću koje mijenjamo boju kose, a pretvorili su se u alate koji ispravljaju svaku “nepravilnost” s lica.
Uklanjanje bora, ujednačavanje tena, povećanje usana, izduživanje očiju i trepavica te smanjivanje nosa samo su neke od mogućnosti koje filteri nude. Iako je svaka odrasla osoba u potpunosti svjesna da korištenjem ovakvih pomagala iskrivljuje svoj izgled, većina će posegnuti za filterima čak i kada ne želi prikriti umor ili loš dan. Svakodnevno korištenje filtera dovelo nas je do toga da na društvenim mrežama više ne možemo prepoznati što je stvarno, a što je proizvod umjetne ljepote zapakirane u filtere koji su dostupni baš svima. Posljedica svega toga je negativan utjecaj na mentalno zdravlje, kriva poruka koja se šalje mladim i maloljetnim korisnicima te iskrivljeni standardi ljepote. Da su filteri i ljudi koji ih koriste otišli predaleko, smatra i vizažistica Petra Sever, s kojom smo popričali o svim posljedicama koji oni sa sobom nose.
“Na temu filtera je teško ostati objektivan. Kao i s mnogim drugim idejama, u startu su služili zabavi bez namjere da prerastu u problem koji predstavljaju danas. Jasno mi je da su korisni ljudima kojima su društvene platforme posao i da nam taj dan kad možda nismo u najboljem izdanju pomažu da se prezentiramo u boljem svjetlu. Ipak, svi znamo da rijetko tko generira sadržaj na licu mjesta i da se kad je nešto posao, materijali pripremaju unaprijed. S time naivna pretpostavka rečenicu prije pada u vodu. Krivim njegovanje iskrivljenih vrijednosti za to što se događa jer se danas žena koja na poslu nije sređena poput lutke smatra neurednom, neuglednom, šlampavom i kao da ne drži do sebe. Takvo se mišljenje preselilo u svaki aspekt života”, rekla nam je. Jasno je da su filteri danas više od trenda te da se poput pošasti šire virtualnim hodnicima te negativno utječu na našu stvarnost.
View this post on Instagram
No jedan od novijih trendova na društvenim mrežama želi stati na kraj širenju takvih vrijednosti. Slaveći prirodnu ljepotu ljudi te sve “nepravilnosti” i posebnosti koje nas čine unikatnima, žene iz cijeloga svijeta počele su u videima koristiti “Filter VS. Reality” efekt kojim pokazuju svoje pravo lice. No može li takav trend utjecati na korištenje filtera i jesu li pobornici prirodne ljepote dovoljno glasni? To još uvijek ne možemo sa sigurnošću tvrditi.
“Već je dosad svima jasno da nisam pobornik filtera jer uzrokuju ozbiljne poremećaje u percepciji i poremećaje mentalnog zdravlja. To nije nešto na što treba gledati kao na “fazu”. Odrasli donekle mogu i razaznati kad se radi o filteru, ali oni su danas toliko realni da netko koga ne poznajete uživo vrlo vjerodostojno može predstavljati virtualnu verziju sebe jednako kao što stvaramo svoga lika u videoigrama. Što to radi mlađima i najranjivija među nama, onima kojima se ličnost tek formira? Vjerujem da bismo im trebali biti bolji primjer. Što se tiče pokreta koji navodi da broj ljudi koji odbija nametnute “uniforme” raste, mislim da se radi samo o tome da su ljudi koji misle drukčije odlučili javno reći što misle, ne znači da ih dosad nije bilo. Vjerujem da se ljudi koji uživaju u filterima, estetskim korekcijama i slično ne druže s osobama dijametralno suprotnih stavova i obrnuto, pa se u percepciji obiju strana čini da broj onih drugih raste”, objasnila nam je Petra.
View this post on Instagram
Ono što je prema našem mišljenju jedan od najvećih problema kada su filteri u pitanju jest licemjerje korisnika društvenih mreža. Nerijetka je pojava vidjeti i čuti osobe koje se svakodnevno koriste filterima, predstavljajući ih kao prirodni dio sebe, kako savjetuju drugima da budu prirodni, da budu onakvi kakvi doista jesu te da se ne srame niti jednog dijela svoga tijela. Predstavljati filtere kao dijelove sebe te istovremeno zagovarati prirodnu ljepotu znači slati krivu poruku te negativno utjecati na mentalno zdravlje mladih ljudi. Kako je naglasila Petra, društvene su mreže prepune neiskusne djece i mladih koji često ne mogu shvatiti što je nečiji prirodan izgled, a što je plod filtera. No pokreti i trendovi poput “Filter vs. Reality” trenda ipak daju nadu u bolje sutra. Nadamo se da će budućnost neke nove djece biti budućnost oslobođena filtera i nerealnih standarda ljepote te da će ovaj trend zaživjeti.
Foto: Julia M Cameron/Pexels