Kako prepoznati dehidriranost kod bebe?
Britanski pedijatri dramatično upozoravaju kako davanje vode novorođenčadi može štetiti zdravlju, no domaći stručnjaci to opovrgavaju. Ipak, ne pre...
Bogatstvo rječnika određuje koliko će dijete biti uspješno u školi, a nova istraživanja pokazuju da se na razvoju vokabulara može raditi i prije nego što djeca počnu pričati.
Stručnjaci savjetuju roditeljima da što više pričaju svojim bebama iako im one još uvijek ne mogu odgovoriti. Što više odrasli pričaju, to će više riječi djeca naučiti.
Čak i neverbalni znakovi, kao što je pokazivanje na različite objekte u okolini, mogu pospješiti razvoj vokabulara. Nije važna samo kvantiteta izgovorenih riječi, već i učenje o stvarima u okolini može povoljno utjecati na razvoj djece.
Da bi došli do ovog zaključka, istraživači s Chicago sveučilišta snimili su 50 roditelja u interakciji sa svojom djecom starom od 14 do 18 mjeseci. Kako bi detaljno istražili ovu temu, znanstvenici su razdvojili snimke roditelja koji koriste verbalnu od onih koji su se usredotočili na neverbalnu komunikaciju, a zatim izdvojili ključnu riječ iz 10 različitih i spojili ih u jednu snimku tako što su preko riječi stavili zvuk da se riječ ne bi čula, piše “Time”.
Zatim je 218 odraslih osoba odgledalo ovu videosnimku, pogađajući koju su riječ roditelji izgovarali. Jednostavno, trebalo je čitati s usana. Znanstvenici su definirali situacije u kojima su sudionici lako mogli pogoditi riječ – na primjer, pogodili su da je riječ “knjiga” izgovorena u trenutku kada je dijete hodalo prema polici za knjige. Dakle, volonteri su lako pogađali riječ kada je ona kombinirana s neverbalnom komunikacijom, dok izgovorene riječi (koje ne čuju) nisu mogli pogoditi bez dodatnih neverbalnih znakova.
Nakon nekoliko godina, kada su djeca krenula u vrtić, znanstvenici su usporedili bogatstvo rječnika među djecom i ispostavilo se da su “pobijedila” djeca čiji roditelji koriste i neverbalnu komunikaciju. Ovakvim načinom razgovora s djetetom, riječima se daje novi kontekst i to znatno utječe na dječji vokabular.
Ranija istraživanja pokazala su da jezične sposobnosti kod djece dosta ovise o obrazovanju roditelja i o tome koliko oni pričaju sa svojom djecom. Međutim, rezultati posljednjih istraživanja kažu da kvaliteta učenja i razumijevanja okoline može nadoknaditi mali broj riječi kojima su djeca izložena.
Razumijevanje važnosti verbalne i neverbalne komunikacije daje roditeljima više mogućnosti da pomognu svom djetetu u razvoju vokabulara.
Izvor: mondo.rs