Nakon što smo godinama na društvenim mrežama svjedočili sadržaju poput golemih haulova s desecima pomodnih odjevnih komada, viralnim kozmetičkim proizvodima (OK, ovome smo i sami pridonijeli), koji su nas, barem podsvjesno, uvjeravali da će nam baš taj predmet “promijeniti život” pa ga moramo kupiti, napokon svjedočimo pravom osvježenju. Influenceri su prihvatili novi koncept koji su nazvali “no buy 2025.“, a kojim žele promijeniti svoje potrošačke navike i na osobnoj razini se boriti protiv problema pretjerane potrošnje i zagađenja planeta.
“No buy” i “project pan“ samo su neki od termina koje u posljednje vrijeme viđamo na društvenim mrežama, a čiji je cilj upravo osvješćivanje o suludim potrošačkim navikama i promjena istih. Motivacije su različite – nekima je cilj uštedjeti, a nekima se riješiti gomile predmeta koje su kroz godine nakupili. U svakom slučaju, cilj je vrlo pozitivan, a sâm koncept stekao je golemu popularnost.
Imamo li problema s prekomjernom potrošnjom
Zastrašujući su podaci izvješća “The Circularity Gap Report 2024” da smo od 2016. do 2021. na globalnoj razini konzumirali više nego u cijelom 20. stoljeću. Što se odjeće tiče, imamo toliko da bi se moglo odijevati još šest nadolazećih generacija (Izvor: British Fashion Council), a prosječni moderni potrošač kupuje 60 posto više nego što je kupovao prije 15 godina. Nažalost, kupljene predmete zadržava upola kraće, prije nego što ih naposljetku pokloni, ili, u većini slučaja – baci u smeće. Veliki krivac za to jest brza moda – u SAD je 2022. ušla čak milijarda paketa, a trećina narudžbi bila je upravo sa Sheina i Temua, prema Forbesu.
Naravno, problem nije samo odjeća – namještaj, kućanski aparati, kozmetika i tehnologija također su predmeti koje sve više kupujemo, a sve manje zadržavamo.
“No buy 2025.” zapravo je izazov koji je stekao popularnost na TikToku u posljednjih nekoliko mjeseci, a riječ je o izazovu da osobnu potrošnju svedemo na minimum. Kreatori sadržaja na mrežama dijelili su svoja pravila za “no buy 2025.” – neki su odlučili potpuno prihvatiti ovaj izazov pa ne kupovati ništa osim onoga što im treba da bi preživjeli. TikTokerica Elysia Berman u videu koji je prikupio više od milijun pregleda u manje od mjesec dana podijelila je svoja pravila.
“Ne planiram kupovati nikakvu novu odjeću, imam krcat ormar, morat ću se snaći s onime što imam. Ne kupujem ni novu kozmetiku dok ne iskoristim sve što sam do sada kupila”, poručila je i dodala da je u svoj popis uključila i parfeme, nakit, tehnologiju, knjige, ukrase za dom te da će si dozvoliti naručivanje hrane samo jednom mjesečno.
Neki su se ipak odlučili za nešto “blaža” pravila pa podijelili da ne planiraju kupovati odjeću osim ako im baš nije potrebna – neće kupiti još jedne traperice, ali će se za ljeto počastiti novim kupaćim kostimom.
“Project pan“
“Project pan” još je jedan odličan pristup potrošnji, a fokusira se na kozmetiku i make-up.
O ovom izazovu Vogue je pisao još 2021., a njihova je sugovornica i velika ljubiteljica šminke, Tara, otkrila da je njezina kolekcija make-upa stajala između 3000 i 5000 dolara. Dio je odlučila prodati i pokloniti, a ono što joj je ostalo koristila je sljedeće dvije godine. Ipak, “project pan” popularnost je stekao tek u posljednjih nekoliko mjeseci.
Naime, slično kao i kod “no buy” izazova, Tiktokerice su pokazale sve nakupljene beauty proizvode koje nisu iskoristile u posljednjih nekoliko godina jer su konstantno kupovale nove viralne predmete. Sada su ih odlučile sve po redu potrošiti, a pritom podijeliti proces na društvenim mrežama i ocjenjivati njihovu kvalitetu.
“Odlučila sam sudjelovati u ovom izazovu jer sam u posljednjih nekoliko godina imala naviku akumulirati stvari koje nisam koristila. Recimo, imala bih tri neiskorištena losiona za tijelo kod kuće i svejedno bih otišla i kupila još jedan jer sam tako htjela. Stvarno se želim svega toga riješiti. “Project pan” također je način da smanjim svoju potrošnju i postanem svjesnija ovog problema”, rekla je influencerica Abby Rodgers i nastavila s pokazivanjem poveće kutije s desecima predmeta koje planira iskoristiti u sljedećoj godini.
Pitate li nas, ovo su jedini izazovi na društvenim mrežama koji su nam u ovom vremenu uistinu potrebni.