Zara ima nevjerojatnu novu kolekciju od materijala za konturiranje tijela – zaljubljeni smo
Jeste li već vidjeli predivan puderasto ružičasti bodi iz Zare, s četvrtastim izrezom? Ovaj must-have komad dio je nove mini kolekcije popularnog š...
Na ženskoj modnoj reviji nazirao se jedan problem, a on se zove „Brexit“. Naime početkom siječnja, premijerka Theresa May napravila je plan s 12 točaka, za odlazak Velike Britanije iz Europske unije. On uključuje napuštanje jedinstvenog europskog tržišta, svoju carinu, bolju kontrolu britanske granice i primjenu nove porezne strukture, što sugerira da će zamijeniti Veliku Britaniju koja je bila „privezana“ za Europu te će dugoročno imati veliki utjecaj na lokalnu modnu industriju pa i šire.
„Velika je to briga. Stvarno ne znam što da kažem, u ovom trenutku još je sve nejasno. Ne znamo što će se dogoditi“, izjavio je dizajner Emilio de la Morena Bof ispred svog Londonskog tjedna mode. “Moj najveći problem je cijena odjeće“, dodao je. „Svu tkaninu, osim nekoliko vrsta vune, kupujem u Francuskoj i Italiji. Jako sam zabrinut kako će to utjecati na naše cijene. Kako ćemo biti konkurentni?“
S tim razmišljanjem slažu se i Eudon Choi, Daniel Fletcher i Dominic Jones, kreativni direktor nakita Astley Clarke, koji su već vidjeli kako im troškovi rastu zbog pada funte.
“Brinem da su implikacije s Brexitom goleme, ali većina njih zapravo još to ne zna”, rekao je Choi. “Svaki poslovni sektor u Velikoj Britaniji će biti pogođeni ovim golemim promjenama i to me brine da modna industrija ne može biti na vrhu liste prioriteta.”
„Loši trgovinski sporazum mogao bi naše kolekcije učiniti preskupima za Europu. Povećanje uvoznih i izvoznih carina moglo bi značiti da možda nećemo biti u mogućnosti surađivati sa svojim međunarodnim dobavljačima ili ću morati podići svoje cijene i ugroziti buduće narudžbe iz tih dućana“, žalio se Fletcher.
Modni dizajneri i tvrtke kažu da se već vide posljedice nesigurnosti na njihovo poslovanje od zaposlenika koji ih napuštaju i vraćaju se u Europsku uniju do utjecaja valute na uvoz i izvoz robe.
“Puno toga što smo prodavali za izvoz, u kratkom roku, britanski su proizvodi postali jeftiniji za izvoz”, rekao je Christian Murphy, osnivač tvrtke Albion čiji su klijenti Chloé i Gucci. “To je kratkoročna korist.”
Međutim, ono što Murphy dobiva od izvoza britanskim izrađene robe po nižoj cijeni, također utječe na cijenu koju plaća za europski uvoz. “Mi smo kupovali puno tkanine iz Italije, gdje je cijena bila izražena u eurima. Kradeš od Petra da platiš Pavlu. Za mene, valuta nije bio značajan faktor, ali sad više plaćamo za našu tkaninu, a to ide u krug.”
To je iskustvo dijele mnogi u industriji. “To utjecaj na naše marže”, rekao je de la Morena, opisujući kako je pad funte utjecao na cijenu sirovina koje on uvozi iz Europe.
“Bili smo u potrazi za kupnjom tkanine u Velikoj Britaniji, ali to nije održivo.”
Choi, čiji dizajnerski komadi se u velikoj mjeri prodaju izvan granica Velike Britanije, brine se da bi učinak mogao imati veliki utjecaj na njegov posao. „Pristup jedinstvenom tržištu je imperativ za modnu industriju u Velikoj Britaniji, ako žele i dalje ostati konkurentni“, izjavio je Bof.“ Slabija funta bi u teoriji mogla moje komade odjeće učiniti pristupačnijima europskim i američkim trgovcima, stoga ćemo pričekati i vidjeti hoće li Brexit utjecati na veću prodaju kako bi se nadoknadili povećani troškovi proizvodnje“.
Prošle godine, Europska unija iznosila je 74 posto u izvozu Velike Britanije, što je britansko najveće izvozno tržište za tekstil i odjeću. Osim toga, vrijednost njihova izvoza odjeće i tekstila bila je 9,1 milijardi £ u 2016., u odnosu na 8,5 milijardi £ u 2015.
„Kao mladi brend, veleprodaja je već sama po sebi dovoljno zahtjevna i granice su vrlo uske, stoga bi povećanje uvoznih i izvoznih carina moglo jako utjecati na moj posao“, rekao je Fletcher.
„Idealistički, a možda čak i naivno, nadam se da će vlada pregovarati o poslu, koji se ne bi mijenjali i kako bi slobodno mogli trgovati s Europom ili će barem nastojati zaštititi interese start-up tvrtki.“
Održavanje radnih prava državljana EU-a je još jedan problem britanske modne industrije, posebice zato što je puno kvalificiranih radnika koji čine okosnicu dizajnerskih studija europskih i međunarodnih građana.
Jones je rekao kako je vidio iz prve ruke nesigurni utjecaj oko Brexit koji je imao na njegov tim. “Eva, koja je moja desna ruka u dizajnerskom timu, jest Francuskinja. To je osobno jako teško za nju, emocionalni osjećaj odbijanja i potencijalne nestabilnosti u poslu”, rekao je Bof.
„Financijski je podjednako stvarno teško za nju jer ima hipoteku koju otplaćuje doma, a pad vrijednosti funte smanjila je stvarnu vrijednost njezine plaće. Ona je član osoblja koju smatram neprocjenjivom i to je nevjerojatno frustrirajuće za mene osobno da ona ne može osjetiti ništa drugo osim vrijednosti u našoj zemlji i industriji. “
“Veliki problem za nas je naše osoblje”, rekao je Murphy. “Ako ćemo ići na Brexit, a Vlada nije u mogućnosti osigurati pravo na rad za EEZ građana u Velikoj Britaniji, potencijalno bi mogli izgubiti trećinu naše radne snage… Kao proizvođač i kao poslodavac, mislim da moraju razmisliti o tome.“
U nedavnom izvještaju britanske industrije grupe, više od četvrtine poslodavaca u Velikoj Britaniji kaže da će njihovi djelatnici iz drugih zemalja Europske unije napustiti svoje tvrtke ili da će napustiti Veliku Britaniju ove godine nakon glasanja izađu li iz Europske unije u lipnju. Institut za osoblje i razvoj (CIPD) također je rekao da su nedavni službeni podaci pokazali kako se poslodavci, koji se jako oslanjaju na radnike iz EU-a, bore za popunjavanje radnih mjesta u maloprodaji, veleprodaji i proizvodnje.
„Ako Vlada nije u mogućnosti osigurati rad građanima iz EU-a, mogli bismo izgubiti trećinu naše radne snage“.
Britanska modna vijeća (BFC), koji zastupaju interese modne industrije u Velikoj Britaniji, rekli suda je izbor angažiran izravno s vladom, kao i organizacijama kao što su Vijeće kreativne industrije i kreativne industrije federacije osigura stavove kreativnom sektoru čuli su i prikazali u “jednoj koherentnoj poruci.”
“Najbolji posao je onaj koji je bliski posao kao i obično, u smislu EU”, Caroline Rush, izvršni direktor britanskog modnog vijeća rekla je Bofu. “Ali mi nemamo jamstva da je to slučaj i tako s tim u vidu, uistinu imamo razumijevanja o tome što je stvarnost koja će tako da što tvrtke mogu zapravo plan za to – preko odbora, a ne samo u modnoj industriji. Ta se neizvjesnost oko toga što je posao bit će uzrokovana s puno ljudi koji se odluče pričekati s svojom odlukom.”
Obraćajući se modnoj industriju u govoru na početku Tjedna mode u Londonu na svom novom mjestu, The Store Studios, Rush je ponovio važnost prepoznavanja modne zabrinutosti oko viza, privlačenja i zadržavanja talenata, poslovne tarife i intelektualnog vlasništva koja je na vlasti.
“Želio bih iskoristiti ovu priliku na otvaranju London Fashion Weeka, koji predstavlja izlog britanskog talenta i briljantno postavljenog događaja za Veliku Britaniju kao globalnog lidera u kreativnosti, inovacijama i poslovanju, podsjetiti Vladu da učvrsne našu konkurentsku poziciju nije jednostavan i nadamo se da ćete slušati i razumjeti našu zabrinutost i naše potrebe. Mi vrijedimo 28 milijardi £ britanskom gospodarstvu svake godine, 880.000 radnih mjesta i industrija koji više puta premašuje brojke za nacionalni prosjeka rasta.“
Budući da je to ishod britanskih glasova, BFC je ugostio šest okruglih stolova s 82 predstavnika koji uključuju dizajnere, tvrtke i tvrtke za odnose s javnošću, koji su pomogli da se formira ključno pitanje gdje je prioritet pregovor s Vladom.
Dok je BFC još uvijek imao dug put u pomaganju s pregovorima, post-Brexit traži od modne industriji da uključi pregled neposrednih poreznih poticaja za poduzeća sa sjedištem u Velikoj Britaniji – pomoć će pružiti uvjeravanju poduzetnika, investitora i potencijalnih zaposlenika – kao državna potpora za industriju sa širom strategijom koju možda žele provesti kako bi potaknuli daljnji rast.
Ostala razmatranja uključuju ubrzavanje donošenja odluka oko pitanja o planiranju u cjelini, ulaganja u vještine i osposobljavanje za modnu industriju, zaštiti nad pravima intelektualnog vlasništva, pod uvjetom za poticaje korištenja obnovljivih izvora energije i obveze oko prometa i infrastrukture kako bi se osiguralo širenje industrije diljem zemlja.
„Unatoč izazovima koji ostaju, neke tvrtke i poduzetnici planiraju napraviti najbolje od situacije i moguće prilike koje mogu nastati od toga da budu izvan EU-a“, rekla je Rush.
“S druge strane, poduzeća i poduzetnici pokušavaju gledati na nove mogućnosti“, rekla je. „Porezni poticaji mogli bi omogućiti tvrtkama da imaju veliku korist od toga da budu izvan EU i tako dok smo na početku se gledaju izazovi oko jedinstvenog tržišta, a najbolje ponude mogu biti u pogledu dobrih mogućnosti“.
Lorena Markoč