Pravila ponašanja na društvenim mrežama

by | 7 srpnja, 2014

Ubrzani razvoj tehnologija svakodnevno otvara nova pitanja o pravilima ponašanja, na primjer, što napraviti kada vam šef pošalje zahtjev za prijateljstvo na Facebooku i je li u redu dijeliti fotografije s vjenčanja prijatelja?

Social Media Logotype Background

Ovo su samo neka od pitanja koja se sve češće javljaju u digitalnom dobu. Pravila ponašanja u digitalnom dobu moraju se ponovno napisati kako bi se u obzir uzele nove tehnologije i brzi rast društvenih medija, smatra Steven Petrov, kolumnist lista USA Today koji piše o digitalnoj “etiketi”.

U skorijim kolumnama, Petrov se bavio priblemom cirkularnog maila u kojem se mogu vidjeti imena svih kojima taj mail stiže (to nije u redu, kaže on), kao i kako se izboriti s gostima koji na vjenčanju svojim pametnim telefonima fotografiraju ceremoniju i te fotografije postaju prije službenih (on je pozvao parove da u pozivnicima jasno daju do znanje svoje želje).

“Suštinski, držimo se osnovnih vrijednosti – poštovanja, ljubaznosti i učtivosti”, rekao je Petrov AFP-u. Društveni mediji, poput Facebooka, predstavljaju osobit problem – ako se na “Fejs” stavi obavijest o rođenju, smrti ili zarukama prije nego što je cijela obitelj obaviještena, to izaziva napetosti u obitelji.

“Na Facebooku, čak i ako štitite privatne podatke, netko može uhvatiti vašu poruku i podijeliti je s drugima”, kaže Emily Yoffe, koja ima kolumnu na stranici Slate. “Kada postate tako nešto, više ne možete kontrolirati informaciju”, kaže ona i savjetuje sve korisnike da društvene mreže tretiraju kao da su otvorene za javnost.

Petrov ukazuje i na još jedan problem – “lajkanje” tužne vijesti na Facebooku. “Mislim da lajkanje znači da ste vidjeli post. Stoga možete lajkati nešto tužno, ali bi trebalo dodati i komentar u kojem ćete razjasniti da vam se sam post ne sviđa već da ste ga pročitali”. Društvene mreže također se koriste za prekide, objavu nove veze i to su situacije koje često ljude hvataju nespremne. “Uvijek porazgovarajte s drugom osobom”, savjetuje Petrov.

Kada je riječ o zahtjevu šefa za prijateljstvo, Petrov savjetuje menadžere da se ovoga klone kako bi izbjegli potencijalne konflikte. Zaposleni ne bi trebali ignorirati zahtjev, ali bi bilo bolje da ponude alternativu u vidu profesionalne mreže – LinkedIna, kaže on.

Jedno od zlatnih pravila digitalne etikete je isključivanje mobitela. “Najveći izazov s ovim spravama je što to nam odvlače pažnju”, kaže autor Daniel Post Senning. “Ako ste s drugim ljudima, vaša pažnja treba biti na njima”, a ne na mobitelu, kaže on i dodaje da “većina ovo zna intuitivno”.

Društvene mreže su sjajne i za podjelu informacija, ali ljudi ponekad pretjeraju. Ispitivanje provedeno 2012. u nekoliko zemalja pokazalo je da se mnogima smučilo pretjerano dijeljenje fotografija i osobnih informacija.

Na Twitteru, mogućnost brzog postavljanja poruka često dovodi do neugodnih situacija. “Neki ljudi izgubili su svoje poslove zbog pogrešnih tvitova”, kaže Yoffe. “U trenutku ljudi pomisle da vode konverzaciju jedan na jedan i zaborave da je ta mreža otvorena za sve”.

Gafovi na Twitteru pokazali su se kao noćna mora za pojedine kompanije koje su ih koristile kako bi unaprijedile svoj imidž. Nizozemski zrakoplovni prijevoznik KLM i Air France-KLM grupa otkrili su ovo kada su “tvitali” “adios amigos” poslije dramatične pobjede Nizozemske nad Meksikom na Svjetskom prvenstvu u nogometu.

Tvit je povučen brzo i kompanija se ispričala, ali je na tisuće bijesnih Meksikanaca osulo paljbu po njima.

“Pozivamo kompanije da sudjeluju u društvenim mrežama, ali moraju biti svjesni da govore u ime brenda”, kaže Janet Gibson iz Hutsuita, koji pruža obuku u korištenju različitih platformi i društvenih mreža.

Izvor: Tanjug

Tagovi: