U Zagrebu se održavaju radionice art terapije za lakše svladavanje svakodnevnih briga i stresa
Brojna su istraživanja pokazala da bavljenje umjetnošću, u njezinim raznim oblicima, može biti vrlo pozitivno za mentalno zdravlje. Tu se pojavila ...
U Francuskom institutu održana je konferencija za medije u povodu skorašnjeg 29. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2019. čiji prestižni međunarodni program s više od 400 filmova iz 45 zemalja od 3. do 8. lipnja u glavni grad Hrvatske dovodi najveća umjetnička postignuća i slavna imena globalne animacije. Program Animafesta Zagreb 2019. predstavili su umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, producentice festivala Paola Orlić i Matea Milić te član selekcijske komisije Natjecanja studentskog filma Dino Krpan. Prikazana je i ovogodišnja festivalska špica švicarsko-hrvatske autorice Michaele Müller, nadahnuta kako središnjim Animafestovim tematskim programom posvećenim vezi animacije i likovnih umjetnosti, tako i omiljenim Animafestovim projekcijama na otvorenom. Špica je popraćena glazbom Hrvoja Štefotića.
Nakon što je okupljene pozdravio u ime jednog od najuglednijih festivala animacije u svijetu, kvalifikacijskog festivala za Nagrade Oscar, Annie ASIFA-e Hollywood i European Animation Award, te predstavio selekcijske komisije u kojima su uz njega sudjelovali Dea Jagić, Tea Stražičić, Krešimir Zimonić i Dino Krpan, Daniel Šuljić rekao je kako je između više od 1800 filmova iz ove godine rekordnih 86 zemalja svijeta 46 odabrano u središnje Veliko natjecanje kratkometražnog filma, što čini tek nekoliko postotaka i ukazuje na strogost selekcije. Šuljić je istaknuo kako se kroz selekciju tragalo za inovativnošću u umjetničkom izrazu te balansom između različitih tehnika, tema i stvaralačkih krugova. U nacionalnom presjeku dominira Francuska s 13 filmova, a iza nje se nalaze Velika Britanija sa šest i SAD s pet filmova. Tu su i daleke kinematografije Tajvana, Irana, Južne Koreje i Japana, kao i sve važne europske kinematografije bogate animacijske tradicije.
Hrvatska je zastupljena s tri filma – Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona (Udahnut život / Imbued Life), Petre Zlonoge (Jedan od mnogih / One of many) i Balázsa Turaija (Pad Rima / The Fall of Rome, koprodukcija s Mađarskom). Dva hrvatska filma – Saturn u lavu / Saturn in Leo Anne Šagadin i Izvan sebe / Spaced Out Stelle Hartman bit će prikazana i u Natjecanju studentskog filma, oba u produkciji zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti, a 20 djela čini Natjecanje hrvatskog filma. Kako Hrvatska ove godine ima i četiri filma u natjecateljskim programima festivala u Annecyju, Šuljić je istaknuo kako je hrvatska animacija već više od 10 godina kontinuirano prisutna i uspješna na međunarodnoj sceni te da ga posebno raduje što sve veći broj filmova dolazi s Akademije likovnih umjetnosti.
Šuljić je uputio i na autorski presjek Velikog natjecanja, posebno podcrtavši velik broj svjetski poznatih redatelja “povratnika” čiji se karijerni napredak može pratiti upravo putem sudjelovanja na Animafestu. Među velikim imenima svjetske animacije koja su prošla selekciju Šuljić je izdvojio poneka: Britanac Phil Mulloy, pobjednik Animafesta 2016. vraća se novim filmom In the Future u svome prepoznatljivom minimalističko-satiričnom stilu; Regina Pessoa, autorica najnagrađivanijeg portugalskog filma u povijesti, dolazi s intimnim (auto)biografskim djelom Uncle Thomas, Accounting for the Days; za Emmyja nominirani ustrajni borac za ljudska prava Jonathan Hodgson prikazuje svog dobitnika BAFTA-e za 2019. Roughhouse, također pomalo autobiografski film o dalekosežnosti bullyinga među liverpulskim studentima u punk eri 1980-ih; Tomasz Popakul kao jedno od najvećih osvježenja svjetske animacijske scene proteklih godina predstavlja psihodelične boje Acid Raina; svestrani Franck Dion prikazuje duhoviti, ali i političko-alegorijski ptičji steampunk Per Aspera Ad Astra. Dokaz o zahtjevnosti selekcije su i imena koja su se našla u Svjetskoj panorami (nisu prošla selekciju) poput Dahee Jeong, Petera Millarda, Johanna Kuhna i Miloša Tomića.
Govoreći o studentskoj konkurenciji, jedan od selektora toga natjecanja, animator i profesor Dino Krpan istaknuo je kako je 800 prijavljenih filmova ponudilo nevjerojatan raspon ideja i pristupa, ali s vidljivim kulturološkim utjecajem sredina iz kojih filmovi dolaze, kao i pojedinih animacijskih škola. U Natjecanju studentskog filma izraženi su utjecaji gaming industrije i ikonografije, kao i opsjednutost tehnologijom, SF-om te angažiranošću na području prava žena, LGBT zajednice i migranata. “Visoka je zastupljenost azijske animacije i stila koji proizlazi iz japanske anime. Taj je utjecaj vidljiv i na francuskoj kinematografiji koja je najzastupljenija u Natjecanju studentskog filma s 10 filmova. Razlog tome je svakako i velik broj animacijskih škola u toj zemlji”, izjavio je Krpan.
Krpan je također objavio kako je dobitnik ovogodišnje Nagrade za najbolju školu animacije pariški Animacijski odsjek visoke škole Gobelins (L’Ecole de l’Image Gobelins) osnovan 1975. godine. “Ta je škola, poznata diljem svijeta, dala i neke kandidate za Oscare (film Oktapodi). Pokazala je i u stilskom izrazu i u narativnoj strukturi iznimnu razinu. Od 14 prijavljenih filmova škole u Natjecanje su zbog njegova formata ušla tek dva, ali sigurno je da su svi njihovi filmovi iznimno kvalitetni” – kazao je Krpan. Animafest će u programu Škole animacije prirediti retrospektivu najboljih radova iz povijesti Gobelinsa, a u istom će se programu moći vidjeti i najbolja djela slavne britanske National Film and Television School (NFTS).
Osim natjecateljskih, Animafest će publici ponuditi i brojne tematske, popratne i posebne programe i događanja. Središnja tema Animafesta 2019. veza je animiranog filma i likovnih umjetnosti. “Animacija je jedinstvena umjetnička forma koja teži vizualnom pričanju priča, dramaturgiji temeljenoj na vizualnom jeziku. Ona se inspirira različitim stilovima klasičnih likovnih umjetnika i stoga je prirodno da je najveći broj odsjeka za animaciju u svijetu svoje mjesto našao na likovnim, a ne filmskim akademijama, baš kao što je to slučaj i u Zagrebu. U sklopu ovog tematskog programa prikazat ćemo pet kratkometražnih sekcija i dva dugometražna filma. Dva bloka kratkometražnih filmova bave se djelima koja su izravno inspirirana pojedinim umjetnicima, stilovima ili klasičnom umjetnošću općenito – talijanskim umjetnicima renesanse, konstruktivistima, Hieronymusom Boschom i drugima. U tom programu možemo se prisjetiti i Satiemanie Zdenka Gašparovića nastale pod utjecajem Otta Dixa i Georgea Grosza. Treći blok bavi se umjetnicima koji su podjednako prisutni u oba svijeta, kako galerijskom tako i animacijsko-filmskom. Možemo istaknuti primjerice hrvatskog autora Marka Tadića i Južnoafrikanca Williama Kentridgea. Četvrti blok prikazuje izbor apstraktnih filmova, onih koje su mnogi od njihovih autora smatrali slikarstvom u pokretu i prirodnim nastavkom svojih slikarskih eksperimenata. Tu su klasici poput njemačkih avangardista iz 1920-ih Hansa Richtera, Waltera Ruttmanna i Oskara Fischingera, preko pionira mnogih animacijskih tehnika Normana McLarena, Lena Lyea i Mary Ellen Bute do suvremenih autora. Zadnji blok predstavlja izbor filmova iz ovogodišnjih prijava koji su se uklopili u temu. Posljednji prilog tematskom programu dva su dugometražna filma – Miss Hokusai, anime o kćeri velikog majstora ukiyo-e koji će prvi put biti prikazan u Zagrebu te Slika Jean-Francoisa Laguioniea, raskošna posveta umjetnicima poput Chagalla, Modiglianija, Picassa, Matissea itd.”, rekao je Šuljić.
Na središnji tematski program ovogodišnjeg Animafesta nadovezuje se i čak šest izložbi koje će se odvijati u vrijeme festivala. “U broju i kvaliteti izložbi svakako smo napravili iskorak. Možda i najatraktivnija izložba, ustvari modno-umjetnički događaj, vezan je uz retrospektivni program Majstori animacije. Retrospektivni program osvrnut će se na opus dobitnice Nagrade za životno djelo Animafesta 2019. američke umjetnice Suzan Pitt. Pitt će nagradu osobno primiti na otvaranju festivala 3. lipnja, a u sklopu svoga gostovanja pripremit će i modni događaj u Galeriji Kranjčar s kojom Animafest prvi put surađuje. Bit će to izložba i prodaja 10 unikatnih, rukom oslikanih kaputa koje je proslavila Patricia Field – legendarna stilistica najpoznatija po radu na TV seriji Seks i grad. Retrospektivni program najboljih filmova Suzan Pitt kurirat će Mark Toscano iz Filmskog arhiva američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti (AMPAS). Radovi bečkih studenata animacije dijelom će biti izloženi u Galeriji, a dijelom, u svojoj prošireno-stvarnosnoj komponenti u Tunelu Grič. Izložba prošlogodišnjeg dobitnika Grand Prixa Borisa Labbéa u ULUPUH-u priprema se već mjesecima i autor joj se posebno raduje. Velika novost je grupna izložba autora čiji su radovi ušli u Veliko natjecanje kratkometražnog filma te su pozvani da svoje making-off crteže i druge materijale izlože u KIC-u, čemu su se rado odazvali. U sklopu toga novog izložbenog koncepta organizira se i okrugli stol o animaciji u galerijskom kontekstu. Tu je i izložba Božidara Trkulje u Pogonu Jedinstvo koju će svi Animafestovi gosti rado posjetiti. Nemojmo zaboraviti ni izložbu i predstavljanje ugledne produkcije Miyu u prostoru Francuskog instituta, uz rijetku mogućnost kupnje radova”, rekla je Paola Orlić.
Osim Suzan Pitt u fokusu programa Majstori animacije ove je godine i kinematografija Portugala. “Poticaj za fokus na Portugal pronašli smo u prošlogodišnjoj dodjeli Nagrade publike filmu Između sjena, kao i činjenici da ta kinematografija u mnogočemu podsjeća na hrvatsku animacijsku scenu. Programe kurira portugalska Agencija za kratki film, globalno ugledna agencija za distribuciju kratkog filma, a provodi se u suradnji s Veleposlanstvom Portugala”, objasnila je Matea Milić. Naposljetku, u Majstorima animacije tradicionalno je tu osvrt na Zagrebačku školu, ovoga puta na godinu 1971., kao i uvijek u izboru Borivoja Dovnikovića – Borde. A za ljubitelje Škole tu je i retrospektiva filmova Nedeljka Dragića.
Ove se godine na Animafestu po prvi puta održava i natjecanje VR animacije. “VR smo na Animafestu počeli sustavno predstavljati još 2015. u atraktivnom prostoru Tunela Grič kroz instalacije i projekte. Stoga je logični sljedeći korak bila organizacija natjecanja”, rekla je Milić.
Program za filmske profesionalce Animafest PRO nudi masterclassove, produkcijske analize, predstavljanja dugometražnih projekata i web-serija te radionice filmske kritike i videoigara, a cjelokupni se program odvija u prostoru KIC-a. Ovogodišnji partner Animafest PRO-a je Društvo hrvatskih filmskih redatelja. Tu je i tradicionalni znanstveni skup Animafest Scanner VI s vodećim svjetskim stručnjacima povijesti i teorije animiranog filma – pozvana govornica je Jayne Pilling, dobitnica Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije 2019. Teme skupa su animacija i likovne umjetnosti, animacija i obrazovanje, animacija i povijest te animacija i (virtualna) stvarnost, a održat će se i predstavljanje zbornika radova iz proteklih godina, objavljenog u globalno značajnoj nakladi Bloomsbury.
Producentica festivala Matea Milić rekla je kako se u središtu Animafestova Programa za djecu i mlade nalazi također međunarodno Natjecanje filmova za djecu s 36 filmova (izabranih između 400 prijava). Radove Natjecanja filmova za djecu odabire medijska psihologinja Martina Peštaj i svrstava ih u kategorije primjerene dobi djece (4-7, 7-10, 10-14, 14+).
“To su filmovi koji se doista obraćaju djeci, s temama poput prijateljstva, ljubavi, odrastanja, fantastičnih svjetova, a za one malo starije i o smislu života, sreći itd. Svake godine učitelji, odgajatelji i profesori iz brojnih, ne samo zagrebačkih, nego i drugih hrvatskih škola rado dolaze na Animafest i time nagrađuju svoje učenike za uspješnu školsku godinu projekcijama i raspravama o filmovima, upoznavanjem s autorima iz cijeloga svijeta i radionicama, poput one stop-animacije koja će se održati u Francuskom institutu. Nastavlja se i odlična suradnja sa zagrebačkim centrima za kulturu kojih je čak 6 obuhvaćeno programom. Treću godinu zaredom u suradnji s Udrugom Djeca susreću umjetnost animirani film dovodimo i na pedijatrijske odjele zagrebačkih bolnica – Rebro onkologiju i pedijatriju, Klaićevu, Institut za tumore, Psihijatriju u Kukuljevićevoj, Srebrnjak i KB Sestara Milosrdnica”, napomenula je Milić.
Piknik-kino na otvorenom, odnosno Animafest Open Air od 2015. organizira se u najljepšim zagrebačkim parkovima za sve uzraste sa sve većom posječenošću i sve većim veseljem. Detalji o programu bit će poznati s približavanjem datuma festivala, ali svakako će biti prikazan prošlogodišnji dobitnik Nagrade publike za dugometražni film Veliki zli lisac, a poznati su i datumi održavanja – 25. svibnja i 1. lipnja.
“Uz to, treću godinu za redom očekuje nas i Animacikl – animirana biciklistička karavana Gornjim gradom u sumrak, koju predvode tricikli opremljeni uređajima za pokretnu projekciju. Riječ je o izvanrednoj kulturno-rekreativnoj aktivnosti u postojanoj suradnji s Akademijom likovnih umjetnosti iz Banja Luke i partnerstvu s Gradom Zagrebom. Animacikl će se održati 2. lipnja na istoj ruti kao i prošle godine – animirat ćemo fasade Gornjega grada i Tunela Grič. Uz vožnju tu je i obavezna projekcija u Ljetnom kinu Gradec prilagođena svakoj dobi”, pridodala je Paola Orlić.