Nadmašio crnu vestu: Potražnja za ovim puloverom porasla je za nevjerojatnih 274 posto!
Postoji li išta elegantnije, svestranije i tako chic poput dobre crne veste? Čini se da postoji. Najnovija modna istraživanja pokazuju da je potraž...
Duge suknje, široki traper, minimalistički i bezvremenski odjevni komadi ove su godine punili piste na tjednima mode, naslovnice magazina, pa i high street trgovine te naše ormare. Odakle svi ovi trendovi i imaju li oni ikakve veze s trenutačnom financijskom situacijom u svijetu?
Posljednje se vrijeme puno govori o recesiji, inflaciji i financijskoj krizi. Ekonomske situacije utječu na sve aspekte života, pa tako, vjerovali ili ne, i na ono što nosimo. Kako ekonomske (ne)pogode utječu na modu analizirali su mnogi kreatori na društvenim mrežama i osmislili pojam kojim su opisali ovaj fenomen – recession core.
“Razmislite malo, nisu li svi trendovi za ovu godinu zapravo samo načini kako napraviti štednju novaca više cool? Što prirodna kosa, nokti, clean girl nakit, ne nošenje umjetnih trepavica i thriftanje imaju zajedničko? To su znakovi da ljudi više nemaju novaca za trošiti na nepotrebne luksuze”, poručila je ekonomska analitičarka s portala ITM Trading Taylor Kenny.
@taylorkenneyitm are we really still pretending this isn’t just the reality?🤔 #inflation #recession #recessioncore #creditcarddebt #financialfreedom #groceryprices #economy ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs – Skittlegirl Sound
Kako tvrde Taylor i brojni drugi analitičari, uslijed osjetne inflacije i financijskih nepogoda, potrošači, pa s njima i trendovi, sve se više okreću održivosti – baš su zato sve popularniji second hand dućani, bezvremenski modni komadi poput balonera, ženskih odjela, neutralne nijanse i koncept capsule garderobe.
Promjena trendova s obzirom na financijsku situaciju ima značajnu povijest. 1920-te, doba ekonomskog blagostanja, Gatsbyja i flapper plesačica obilježili su i revolucionarni noviteti u svijetu mode poput kratkih suknji, hulahopki i male crne haljine. No, kada je došlo do pada burze 1929. i kada je diljem svijeta uslijedila teška financijska kriza, trendovi su se potpuno preokrenuli – suknje su se produžile, a konzervativniji, ženstveni stil postao je ponovno popularan. Tada se pojavio termin hemline indeks, koji tvrdi da se minice ‘nose’ u vremenu prosperiteta, a kada je kriza, popularne su dulje suknje i haljine. Tome smo svjedočili više puta – 80ih su mini suknje bile svugdje, a onda su se, nakon pada burze 1987., na modnim pistama pojavili dugi komadi. Povijest se ponovila i dvadesetak godina kasnije, kada su 2008. maksi suknje zamijenile minice, a čini se da se ponavlja i sada. Razmislite – upravo lanene suknje do ispod koljena i duge floralne haljine bile su svugdje ovog ljeta, a isti su se trendovi nastavili i u jesenskim kolekcijama.
@judithlola_ ever noticed how skirt lengths get longer when the economy gets tighter? – full deep dive over on my substack – the trendgeist 🔗 @ thetrendgeist.substack.com outfit: top: @sourceunknown.official glasses: @Jimmy Fairly #style #fashion #culture #fashionhistory #quietluxury #succession #recession #trendgeist #fyp ♬ Hide CS01 (Ambient Rework) – Eleftherios & GLO
“Indeks ruža za usne” ili lipstick index termin je koji je osmislio Leonard Lauder, nasljednik slavnog kozmetičkog brenda Estée Lauder u jeku krize koja je zadesila svijet ranih 2000-ih godina. Tvrdio je da je porast u prodaji proizvoda za usne direktno povezan s padom ekonomije. Zašto? Zato što se ljudi u vremenu ekonomskih neprilika vole “počastiti” ponekom sitnicom, a kako si ne mogu priuštiti veće luksuze poput nakita i torbica, odabiru ruž ili sjajilo za usne. Iako nikada nije zapravo dokazano ukoliko baš prodaja ruževa ima veze s recesijom, zaista je dokazano da si ljudi u “težim” vremenima vole priuštiti sitnice. 2009. se pričalo o indeksu laka za nokte, a 2020., na vrhuncu COVID krize, izvršni direktor Estee Laudera Fabrizio Freda tvrdio je da su ruž za usne ovaj puta zamijenili proizvodi za njegu kože.
Osim toga, mnogi ističu da o recesiji svjedoče i lookovi slavnih na crvenim tepisima. Iako na njih kriza vjerojatno ne utječe toliko direktno, postoji jasna razlika u njihovim modnim odabirima kada dođu financijske nepogode. Slavne dame odabiru jednostavnije haljine i ne nose skupocjeni nakit jer se žele čim više poistovjetiti sa svojim obožavateljima, odnosno, ne žele se doimati toliko bogatijima.
Foto: Copenhagen Fashion Week