Novi zakon u Ujedinjenom Kraljevstvu mogao bi natjerati influencere da u svojim plaćenim objavama prikazuju logotip (naljepnicu) za borbu protiv porasta poremećaja prehrane i borbe protiv tjelesne dismorfije na internetu.
No koliko će to zapravo biti učinkovito?
U lipnju prošle godine slično se tražilo u Norveškoj, gdje je influencerima zabranjeno nezakonito dijeljenje retuširanih fotografija vlastitog tijela u promotivnim postovima na društvenim mrežama, bez priznavanja da je slika obrađena. Izgleda da sada i Ujedinjeno Kraljevstvo slijedi isti primjer, s prijedlogom zakona za prikazivanje logotipa na svim digitalno izmijenjenim slikama tijela, u pokušaju borbe protiv tjelesne dismorfije na internetu.
Od travnja do listopada 2021. godine zabilježen je porast od 41 % bolničkih prijama zbog anoreksije, bulimije i poremećaja prehrane kod mladih osoba u dobi do 17 i manje godina. Smatra se da je jedan od razloga taj što je i pandemija gurnula velik dio naših života i interakciju na društvene mreže.
Novi zakon, nazvan Zakon o digitalno promijenjenoj slici tijela (Digitally Altered Body Image Bill) predložio je dr. Luke Ewans, liječnik opće prakse. Zakon zahtijeva veću transparetnost kada je u pitanju uređivanje fotografija. “Ako je netko plaćen da objavi fotografiju na društvenim mrežama koju je uređivao, a netko istovremeno zarađuje na toj uređenoj fotografiji, trebao bi biti iskren i otvoren u vezi toga.”
Radilo bi se na sličan način kao i skočni oglasi za igre koji moraju navesti da ne sadrže nikakve “stvarne igre snimke”, ili kao što influenceri moraju u svojim objavama navesti kada je objavljena napravljena u partnerstvu s drugim brendom (#paid, #ad). Ipak, ovo nije prvi put da se predlaže takav zakon – isti zastupnik slično je predložio već u rujnu 2020. kad isti nije prošao drugo čitanje u Saboru, kako piše i-d.vice.com.
Također, upozoravalo se na to (kad je riječ o Norveškoj) da sve dok takve smjernice ne postanu globalne, one realno neće biti učinkovite. Razlog je taj što bi korisnici Instagrama u Norveškoj i dalje na svom feedu imali objave međunarodno utjecajnih osoba čije slike nisu pod nadzorom ovlasti te zemlje. A budući da bi sad Ujedinjeno Kraljevstvo slijedilo taj primjer, to će biti poticaj za sve više zemalja da uvedu vlastiti pravni okvir za digitalnu promjenu tijela na društvenim medijima, što će dugoročno globalno imati veći utjecaj.
Slično kao i norveški zakon, i ovaj bi se fokusirao na plaćene postove, tako da digitalno izmijenjene slike na društvenim mrežama koje nisu povezane s partnerstvom ili objavljene u komercijalne svrhe neće morati prikazivati logotip. Ostaje otvoreno pitanje kako bi se zakon provodio, a ako on prođe, morat će se dizajnirati logotip i odlučiti u kojim slučajevima ga treba postaviti na fotografije. Zastupnik se nada da će ipak samo postojanje zakona biti dovoljno da influencere i brendove odvrati od uređivanja plaćenih postova koje dijele na Instagramu.