Na temelju dosadašnjih ocjena: Ovo su najbolji božićni sajmovi u 2024. godini
Kuhano vino, lampice, simpatični štandovi i druženje s najdražima dok ispijamo vrući napitak u rukavicama... Advent u Zagrebu uvijek je pravi spekt...
Business woman
Prošlo je više od deset godina otkako je Silvija Repić osnovala tvrtku Sana delikatese, upoznavši domaće tržište s humusom, zdravim namazom od slanutka i sezama. Iako je prethodno radila u financijskom sektoru, njezina strast prema hrani i nutricionizmu, ali i otac koji je radio u prehrambenoj industriji motivirali su je na pokretanje vlastitog poduzeća. Danas tvrtka Sana i Silvija ponosno stoje iza više od 250 inovativnih proizvoda, odličnog okusa, vrhunske kvalitete i zdravih karakteristika.
Koji su trenuci bili presudni za rast kompanije, kako je raditi s članovima obitelji, što bi napravila drukčije da danas pokreće tvrtku, ali i kako se puni dobrom energijom upitali smo Silviju i, očekivano, dobili sjajne i inspirativne odgovore.
Ni sama zapravo ne vjerujem da je prošlo već deset godina otkako Sana posluje. Bilo je jako izazovno stvarati tržište za toliko nepoznati proizvod kao što je humus bio tad, a paralelno i stvarati imidž novog brenda Sana. Izazovno je još uvijek je osim što su sad izazovi možda malo drukčije prirode. Kad se osvrnem, imam osjećaj da je sve vodilo ka tome da osnujem Sanu, iako sam svoju karijeru započela u potpuno drugoj branši. Oduvijek sam veliki gurman i volim kuhati te me zanima nutricionizam, a moji hobiji su sport i putovanja. Sve to je je uvijek budilo moju veliku znatiželju za hranom i trendovima u prehrani. Uz oca koji je radio u prehrambenoj industriji sam imala osjećaj da sam bila dio tog svijeta iako sam osam godina radila u financijskom sektoru i osiguravajućem društvu. Rad u stranoj multinacionalnoj kompaniji imao je za mene jako puno prednosti na početku karijere. Izuzetno sam puno naučila, velike kompanije daju dobre temelje i strukture te znanja iz upravljanja procesima. I otac i ja smo u jednom trenutku istovremeno bili na prekretnici karijere i razmišljali da pokrenemo neki svoj projekt. Upravo je otac bio taj koji me kao tinejdžericu upoznao s humusom i to je bila njegova ideja. Humus, namaz od slanutka i sezama koji je moj otac “otkrio” prije puno godina kad je surađivao s internacionalnim kompanijama se činio kao odlična ideja. Iako je to jelo koje postoji već više od 2 000 godina bio je za naše tržište nešto novo, ukusno, zdravo i nutritivno odlično, a jako interesantno i za pripremu raznih jela. Također smo znali da humus postaje jako popularan u zapadnim zemljama. Uvijek me privlačila ideja razvoja vlastitog poduzeća, kreativnosti i stvaranja businessa prema vlastitim vrijednostima. Odlučila sam dati otkaz i osnovati Sana delikatese. U tom trenutku nisam baš znala što me sve čeka, ali bio je to jedan od onih trenutka kad pomisliš “sad ili nikad”.
Pokazalo se da smo dobro postavili strategiju poduzeća s idejom da plasiramo inovativne proizvode, nutritivno kvalitetne i ukusne, a pod vlastitom markom Sana. Budući da je humus prije deset godina na našem tržištu bio potpuno nepoznat, bio je pravi izazov krenuti. U nedostatku kapitala, ali i svjesni toga da tržište ne postojite te da ga tek treba “stvoriti” odlučili smo pronaći outsourcing partnera za proizvodnju. Tu strategiju nastavili smo i dalje s ostalim kategorijama proizvoda. Jedan od važnijih faktora uspjeha, posebno na početku poslovanja bila odluka o zapošljavanju vlastite prodajne operative na terenu te ulaganje u marketing kroz degustacije na prodajnim mjestima i sajmovima. S jedne strane su naši ljudi na trenu pratili prodaju i zalihe što je sa svježim proizvodima kratkog roka trajanja bilo jako važno za naše kupce u retailu. Također, humus je kao namaz bio potpuno nepoznat pa smo željeli dati priliku potrošačima da ga probaju i sami se uvjere u njegov odličan okus i nutritivne vrijednosti.
U ovih deset godina prošli smo sve moguće izazove s kojima se može susresti malo poduzeće u FMCG sektoru koje radi s prehrambenim proizvodima. Od izazova s naplatom potraživanja, nedostatka budžeta za marketing, fluktuacije radnika, rastućih troškova, izazova s organizacijom logistike, primjene u poslovanju kod dobavljača, covid krize, inflacije i još puno toga.
Obitelj je od samog početka bila golema podrška, a još je i sada. Otac je zaposlen u Sani od početka 2018. godine kao član Uprave, a brat ima svoj obrt gdje se bavi digitalnim marketingom, a pola radnog vremena radi u Sani dio poslova vezano za prodaju i marketing. Mama nije izravno u poduzeću, ali je važna podrška za druge sfere života jer poduzetnički radni tempo često zahtjeva duge radne sate pa je podrška oko raznih privatnih zadatak i pitanja često jednako bitna, ili bitnija od funkcije nekog radnog mjesta.
S obzirom da smo vrlo bliski i imamo golemo međusobno povjerenje i predanost u radu to smatram neprocjenjivim i mislim da je gotovo nemoguće postići kroz rad u nekoj kompaniji. S druge strane ponekad je jako teško odvojiti posao od obiteljskih druženja i ostaviti vrijeme za odmor i druge teme kad smo zajedno, a što također smatram jako važnim za zadovoljstvo izvan posla. Do sada nismo imali izazova u pitanjima donošenja odluka, mislim da tu vrlo dobro funkcioniramo, ali iz iskustva znam da je to u mnogim obiteljskim poduzećima veliki izazov. Važno je da su svi svjesni činjenice da ne moraju biti svi u sve uključeni, a i tko je za što zadužen te odgovoran. To je bitno u svakom poduzeću, a posebno u obiteljskom jer su emocije još izraženiji faktor u donošenju odluka.
S idejom da pod markom Sana želimo predstaviti inovativne proizvode, odličnog okusa, vrhunske kvalitete i zdravih karakteristika kroz godine smo lansirali više od 250 proizvoda od svježih namaza, čipsa od jabuke i s čokoladom, tahini paste, premium začina za profesionalno kulinarstvo, svježe biljne Power sireve, falafela, deserata od kestena, ekoloških i jestivih slamki itd. Većina artikala se može svrstati u kategoriju niše. Pretežno su to namirnice biljnog podrijetla zdravih karakteristika, a često i bez glutena.
Temeljne vrijednosti od kojih polazimo u upravljanju poduzećem i donošenju odluka su poštenje, transparentnost, briga za ljude i zajednicu.
Trudimo se poslovati održivo te brinuti i o zajednici i okoliši u zaposlenicima koliko je to moguće u okviru malog poduzeća. Od samog početka poslovanja aktivno doniramo hranu, a za to smo i tri godine dobili priznanje Najdonator u kategoriji malih i srednjih poduzeća otkad ona postoji. Mislim da ne prođe mjesec da nismo nekoliko puta podržali s proizvodima razne udruge, vrtiće, škole, studente, sportska društva i sl. Na taj način vjerujemo da širimo svijest o zdravoj i kvalitetnoj hrani te potičemo stvaranje boljih prehrambenih navika.
Također smo lansirali i liniju ekoloških i inovativnih proizvoda kao što su jestive slamke i žličice na bazi vlakna jabuke koji osim što su ekološki mogu se i pojesti.
To je teško pitanje jer u malom poduzeću koje se brzo razvija kao Sana izuzetno je velika količina promjena i neizvjesnosti. Rijetko stanem i osvrnem se da napravim detaljniju analizu, to nije dobro. Iako, s druge strane, svim svojim kolegama koji su kretali na tržište s prehrambenim proizvodima uvijek sam savjetovala da moraju od početka znati strategiju, kalkulacije i imati plan na papiru. Taj dio imamo solidno postavljen. Ono što bih promijenila je da bi brže donosila meni “teške” odluke kao recimo otpustila ljude koji nisu imali dobre radne rezultate.
Poduzetništvo me naučilo tome da uvijek trebam težiti najboljem, ali da je ponekad u redu zadovoljiti se rješenjima koja nisu idealna nego izgubiti vrijeme na postizanje savršenog cilja. Postala sam fleksibilnija s vremenom, sada mogu biti zadovoljna i s ponekim second best rješenjem. Također, brže prelazim preko teških situacija i neuspjeha. Jednostavno nemam vremena i kapitala žaliti za stvarima koje nisu ispale kako treba, već se pokušavam što brže preorijentirati i usmjeriti pažnju i rad na bitno.
Pokreće me želja za dobrim osjećajem i stvaranjem nečeg dobrog. Ne vjerujem u odvajanje privatnog i poslovnog, vjerujem da smo svi mi jedna kompleksna osoba u kojoj se isprepliću razne želje i ciljevi. Volim kreativnost, volim osjećaj da stvaram nešto u čemu ljudi uživaju i što im čini dobro, volim sama uživati u našim Sana proizvodima, obožavam onaj osjećaj kad nam pristupaju ljudi na sajmovima i eventima i oduševljeni su okusima naših delicija, ali jako često ističu i da smo nekima pomogli jer je generalno na tržištu mala ponuda namirnica koje su fine, zdrave i deklarirane (često npr. gluten-free i sl. ). Sve to jako me motivira, ali i “troši” u situacijama kad stvari idu teško pa nalazim vremena i za druge strasti i interese u životu. Moja ljubav prema prirodi, plesu, sportu, putovanjima, kuhanju i sl. jednako me pokreće kao i gore navedeno, a mislim da sam generalno zadovoljna jer često sve to spajam.
S godinama sve više slušam intuiciju jer se uvijek pokaže točna, ali logika i brojke također govore svoje pa pokušavam kombinirati i jedno i drugo. Poduzeće se mora voditi i na zdravim i realnim okvirima pa je važno kroz brojke i logiku vidjeti gdje si, a kroz srce i intuiciju procijeniti gdje želiš doći
Održavanje jednake vrhunske kvalitete i razine usluge prema našim kupcima i potrošcima prvi je imperativ našeg poslovanja, a dodatni je inovativnost. Naši potrošači to od Sane očekuju. Planiramo širenje asortimana s nekoliko zanimljivih proizvoda kako u retail tako i u HoReCa segmentu. Jesen je na vratima pa tako uskoro stiže i nekoliko fantastičnih deserata od kestena. Novi proizvodi koje se može pronaći u retailu je Falafel, popularne kuglice od slanutka i greška koje dolaze smrznute. Nedavno smo na Zegevege festivalu predstavili Kobayu, biljnu ready to eat kobasicu, burger i ćevapčiće koje ćemo uskoro predstaviti u suradnji s našom partnerskom tvrtkom Biona. Ostali proizvodi koje pripremamo za kraj godine odlično će se uklopiti u postojeći asortiman namaza i zaokružiti ga, a, naravno, bit će vrhunske kvalitete uz certifikate. Uz sve to, društvena odgovornost kroz doniranje hrane naš je stalni fokus pa ćemo to nastaviti i u vremenu pred nama.
Nisam stručnjakinja za nutricionizam pa će moj odgovor biti s jedne strane iz vlastitog iskustva, a s druge strane iz raznih novih istraživanja. Osobno se još od svojih ranih dvadesetih educiram o prehrani i nutricionizmu te sam istovremeno eksperimentirala na sebi i pratila što mom tijelu najviše odgovara. A uz to sam i veliki gurman. Sada se, nakon puno godina eksperimentiranja, moja prehrana bazira pretežito na namirnicama biljnog podrijetla iako bi se mogla kategorizirati kao peskatarijanska. S obzirom na to da se bavim sportom, generalno pazim na raznolikost namirnica te na dovoljan unos proteina i zdravih masnoća.
U današnjem brzom stilu života kad se veliki dio obroka konzumira u brzini kvalitetne biljne namirnice dobivaju još veću važnost, posebno voće. Sve više ljudi putuje pa se tako i otvara za istraživanje novih okusa i kuhinja. S druge strane, nažalost, sve je više i ljudi koji moraju mijenjati prehrambene navike radi intolerancije na gluten, laktozu i sl. te trebaju izbjegavati šećer ili masnoće životinjskog podrijetla. Naravno da svatko tip prehrane treba prilagoditi svojim potrebama, fizičkoj aktivnosti te zdravstvenom stanju, no Sana proizvodi najčešće zadovoljavaju potrebe većine skupina. Sana proizvodi na svojim etiketama jasno imaju istaknute certifikate za skupine potrošača kojima je to važno.
Balansirana prehrana, a posebno namirnice biljnog podrijetla izuzetno pozitivno utječu na organizam. U zapadnim zemljama potrošači sve više preferiraju biljnu prehranu. Od samog veganstva najviše rate trend tzv. fleksitarijanstva, što znači da su to potrošači koji jedu sve namirnice, ali preferiraju u toku tjedna konzumirati dio namirnica isključivo biljnog podrijetla. Populariziranju biljne prehrane zasigurno doprinose i brojna istraživanja o zdravstvenim koristima koja prenose mediji, ali istaknula bih i to da se upravo odličnim okusima ruše predrasude da biljna hrana nije ukusna. Zato je i slogan Sane “Uživaj zdravo!” jer želimo istaknuti da su proizvodi pod markom Sana hrana koja je ukusna i daje dobar osjećaj. Odlično je krenuti malim koracima kao, primjerice, uvesti u prehranu više voća, zelenog lisnatog povrća i piti više vode. To je prvi i osnovni korak. Ostali proizvodi kao hummus, guacamole i sl. odlični su za obogaćivanje svakog tipa prehrane, a sve ostalo dalje ovisi jer svatko tip prehrane treba prilagoditi svojim potrebama, fizičkoj aktivnosti te zdravstvenom stanju.
Kvalitetan humus treba imati nekoliko osnovnih karakteristika: primarno je da je svjež (time je uvijek i relativno kratkog roka trajanja, s visokim udjelom tahinia, tj. sezamove paste (primjerice, Sana humus ima čak 16 % tahini paste) i da je maziv i kremast. To je osnova, a sve ostalo kao razni okusi itd. jest nadogradnja.
Imam nekoliko omiljenih “rituala” koji uvijek “pale” i koji me “pune”. Jedan od primarnih je meditacija. Meditiram svaki dan već pet godina. To mi pomaže da se dobro osjećam, osvijestim sebe i okolinu, a jako razvija fokus i pamćenje. Omiljeno mi je i provoditi vrijeme u prirodi što je više moguće. Uz to, redovito vježbam i plešem pa bih rekla da se moje punjenje dobrom energijom svodi i na balans razdoblja mira i na razdoblja aktivnosti. Obavezno se svake godine počastim nekim prekrasnim putovanjem i to me jako veseli i obogaćuje.