Ovogodišnje manifestacije posvećene knjizi slave ljekovitost poezije, odnosno transformacijsku moć književnog teksta. U takvo ozračje u Godini čitanja idealno se uklapa knjiga Biblioterapija i poetska terapija – priručnik za početnike, objavljena ovih dana u izdanju Školske knjige. Autorica Ivana Bašić svojim je djelom nastojala iznova oživiti humanistički duh onih vremena u kojima je povjerenje u priču i njezino značenje za pojedinca i zajednicu bilo neupitno.
Što je to biblioterapija?
Biblioterapija ili terapija knjigom stara je disciplina koju su primjenjivale mnoge civilizacije, još od drevnih Egipćana koji su prepisivali riječi kao lijekove ili starih Grka koji su u tragediji, dramskoj vrsti, vidjeli priliku za emocionalno pročišćenje zajednice. Bilo da je riječ o kolektivnim bilo o individualnim oblicima liječenja, do riječi se držalo i uviđala se njezina moć u pokretanju čovjekova duha. Biblioterapijaje tako tisućljećima bila dio društvenog rituala te se o njoj nije govorilo kao o posebnoj disciplini.
“Biblioterapijase tek u 19. stoljeću počela samostalno razvijati kao pomoćna disciplina u psihoterapiji, kad se pokazalo da medicinski tretmani u liječenju psihičkih bolesti nisu dovoljni za konačno izlječenje. Nakon niza provedenih programa moglo se zaključiti da se ozdravljenje može potaknuti riječima drugog čovjeka, uobličenima u formu pjesme ili priče koju čovjekov duh prepoznaje u onim dijelovima bića koji su ostali zdravi i životni unatoč proživljenoj traumi”, napominje Ivana Bašić.
Biblioterapija i poetska terapija imaju široku primjenu u radu s ljudima svih dobi, a primjenjuju se za održavanje i jačanje mentalnog zdravlja te kao pomoć u rješavanju različitih zdravstvenih problema. Biblioterapijski razgovor otkriva pojedinačna značenja koja svaki pojedinac unosi u komunikaciju s tekstom na temelju svojega životnog i čitateljskog iskustva, a identifikacijom s likovima ili situacijama spoznaje sebe i doživljava oslobađanje emocija.
“U Godini čitanja polako ćemo otkrivati posebnosti biblioterapije kao terapijskog korištenja pismene i usmene književnosti povezujući otprije poznata znanja s novim spoznajama koje će nam zasigurno dolaziti s novim iskustvima. Otvorimo zajedno novu stranicu poznavanja terapijske snage književnosti”, poručuje autorica djela koje je dostupno u knjižarama i u webshopu Školske knjige.
Priručnik Ivane Bašić donosi, među ostalim, povijesni i teorijski pregled biblioterapije i poetske terapije, daje zanimljive primjere uporabe metafore u kliničkoj praksi i izdvaja specifičnosti poetske terapije u radu s adolescentima. U dodatku priručnika nalaze se didaktički materijali za pripremu poetske terapije te analize pjesama koje propituju njihovu terapeutsku komunikaciju.
“Druženje s ljudima blagotvorno je samo po sebi, a kada je druženje uz knjige, nema bolje terapije. I zato preporuka: odaberite svoju (biblio)terapiju, uzimajte je bez prekida – uspješnost zajamčena, a nuspojava nema”, navodi knjižničarska savjetnica mr. sc. Alka Stropnik.
Autorica knjige mr. sc. Ivana Bašić profesorica je hrvatskog jezika i književnosti, logoterapeutkinja i predsjednica udruge Balans centar koja se bavi promicanjem biblioterapije i poetske terapije. U svojem se radu svakodnevno drži načela da je književnost komunikacijski most koji povezuje ljude na razne načine. Iz te premise crpi ideje za nastavu, biblioterapijske radionice, predavanja i seminare. Surađuje s knjižničarima, profesorima književnosti i književnicima u osmišljavanju sadržaja koji književnost približavaju djeci i mladima.