Kako pobijediti usamljenost tijekom blagdana?
Usamljenost tijekom blagdana osjećaj je koji vas može pogoditi neovisno o vašim životnim prilikama, društvenosti i stilu života. Kako s time izaći ...
Terapija pokretom izuzetno je popularna u Europi još od 70-ih godina prošloga stoljeća. Temelji se na primjeni plesa i pokreta kao kreativnog procesa u terapiji raznih stanja. To se pokazalo kao izrazito korisnim kod različitih skupina ljudi. Uglavnom se provodi u grupnom obliku, a sudjelovati mogu odrasli, djeca, osobe s poteškoćama i raznim tjelesnim invaliditetima. Posebno se učinkovitom pokazala u tretmanu anksiozno depresivnih poremećaja, raznih ovisnosti, poremećaja prehrane, ali i kod osoba iz autističnog spektra. Za razliku od drugih tradicionalnih metoda, ova vrsta psihoterapije koristi pokret kao glavni način analize. Temelji se na ideji da su tijelo i um nerazdvojivi, pri čemu tjelesni pokret utječe na cjelokupno funkcioniranje organizma. Osim pokretu, pažnja se u terapiji pridaje i načinu disanja, korištenju prostora, tjelesnoj posturi… Ponekad se u terapiju ugrade i drugi načini izražavanja, primjerice, kroz glazbu ili crtanje. O terapiji pokretom razgovarali smo s izvođačicom, koreografkinjom i pedagoginjom suvremenog plesa Robertom Milevoj.
Terapija pokretom i plesom namijenjena je svima koji se žele povezati sa samima sobom uz pomoć kreativnog procesa i podrške vlastitog tjelesnog iskustva. Karakteristika rada s tijelom kroz pokret i ples je na osvješćivanju te povećanju svjesnosti vlastitih tjelesnih resursa kako bi svaka osoba mogla naći svoj vlastiti izričaj i slobodu izražavanja, bilo da je u pitanju izražavanje kroz pokret za one koji se već bave nekim oblikom tjelesnog rada ili pak za osobe čija je radna svakodnevica usmjerena na mentalne procese, a manje na uporabu tijela. U današnje vrijeme puno je poslova orijentirano na sjedilački način života i posljedično dolazi do blokada unutar tjelesnog sustava – a na kraju, i onog psihološkog. Zato se takva vrsta terapije naziva još psihoterapijom pokretom i plesom ili plesnom terapijom. Osobama omogućuje povratak samoj sebi i prepoznavanje oslonca u vlastitom tijelu kao preduvjet zdravlja i cjelokupnog boljitka.
Što se tiče terapijskog djelovanja, rekla bih da je za svaku osobu to posebno i individualno iskustvo. Nema pravila kako određena vježba ili tematska cjelina može djelovati na osobu jer je svaki organizam drukčiji. Okolnosti, spremnost i iskustvo u kojemu tijelo prima (verbalne, osjetilne, auditivne) podražaje može proizvesti specifičnu manifestaciju kod pojedine osobe. To pak ovisi o tome u kojem je tjelesno-umnom stanju i koliko je spremna zaroniti u sebe. Meni kao pedagogu najvažnije je da se polaznik/ca upoznaje s alatima i točnim uputama kako bi mogla biti podržana iznutra i djelovati prema van, biti svjesna okoline i prigrliti podražaje koje dobiva jer tijelo je obostrano sredstvo komunikacije iznutra prema van i izvana prema unutra.
Ples sam po sebi ima mogućnost slobodnog i kreativnog izražavanja. Kao što dijete u ranoj dobi poseže za istraživanjem prostora vlastitim tijelom, izražava se kroz gestikulaciju, prati ili proizvodi vlastiti ritam, skreće pozornost tijekom kretanja sa sebe na druge i obrnuto, kreće se u određenom intenzitetu i trajanju. Ali za razliku od djeteta, osobi u odrasloj dobi treba struktura da bi se osjećala slobodno. Zato, po mom mišljenju, terapijski pristupi zauzimaju sve veću pozornost i potražnju na tržištu jer smo kao pojedinci izgubili strukturu, postali smo i suviše slobodni na slobodnom tržištu raznih mogućnosti (društvene mreže, mass media i dr.) i potrebno je, između ostalog, povratiti dijete u sebi.
U edukacijskom smislu, namjera je pobuditi kod svakoga osobni doživljaj, ali i naučiti pravilno primijeniti neke od važnih čimbenika u uspostavi tjelesno-umne ravnoteže kao što je uporaba daha, aktivirati protok energije kroz tijelo, otpustiti nepotrebnu mišićnu napetost i pobuditi kreativno izražavanje. Za mene kao pedagoga svi ovi segmenti međusobno su povezani i jedino kao takvi mogu podržati cjeloviti (integrirani) pristup u osobnom rastu i razvoju.
Po mom mišljenju, društvo trenutačno i u velikoj mjeri funkcionira po načelu koncepta – imenovanja. Gotovo svaki sadržaj, ideju ili pojam za koji smo zainteresirani možemo pronaći i o njemu pročitati, no to ne znači da ćemo isključivo tako i u potpunosti moći razumjeti pa onda i djelovati na sebe i svijet oko sebe. Ono po čemu je izražavanje tijelom i plesom različito od drugih vrsta rada na sebi jest upravo utjelovljenje – preusmjeravanje ili razbijanje mentalnih slika i naučenih obrazaca putem tjelesnog iskustva. Po mom mišljenju, na temelju svog iskustva i dosadašnjeg rada u suvremenim plesnim praksama, pokret i ples jedinstveni su u terapijskim praksama jer se uz pomoć tijela naša stara iskustva mogu zapravo provesti u praksu i transformirati u pozitivnu promjenu.
Često ljudi nisu svjesni što zapravo znači ući u vlastito tijelo, na koji se način prepustiti doživljaju, kako promatrati vlastito iskustvo, kako osluškivati vlastito tijelo iznutra, kako prirodno disati i slično. Isto tako, mišljenja sam da zbog toga što tjelesne prakse zauzimaju sve veći mainstream prostor u zajednici preko društvenih mreža, ljudi posežu za raznim, ponekad i neprovjerenim sadržajima. Stoga smatram da je važno razdijeliti populistički trend od onog uistinu kvalitetnog terapijskog rada.
Jedan od načina jest naći dovoljno vremena za tjelesno umni odmor. Iako može čudno zvučati, to ne mora uključivati vježbanje, naprotiv. Ako utonemo u sebe, i pustimo svoj um “na miru”, tijelo će početi “pričati priču” i razlučiti što je potrebno zadržati unutar našeg tjelesnog sustava, a što odbaciti. Ako je tijelo često pod naporom, jednako je važan odmor kao i vježbanje kako bi mozak mogao pohraniti dobivene informacije. Na taj se način omogućava reaktivacija cjelokupnog živčanog sustava i pospješuje spoznaja usvojenog sadržaja. Jedna od vježbi koju i sama prakticiram jest konstruktivni odmor – constructive rest proizašla iz filozofije Alexander tehnike, a koju mogu prakticirati svi neovisno o prethodnom iskustvu u radu s tijelom i pokretom.
Terapija pokretom i plesom razvijala se postupno, a njezinim začetnicama smatraju se Marion Chace i Mary Starks Whitehouse, koje su 40-ih godina 20. stoljeća u SAD-u započele terapijsku primjenu pokreta i plesa unutar psihijatrijskog liječenja. Obje su bile plesačice koje su na polaznicima svojih plesnih radionica uočile pozitivan psihološki efekt. Obratile su se liječnicima i psihijatrima koji su im dali priliku za rad s pacijentima sa psihičkim poteškoćama ili bolestima. Danas se terapija najčešće provodi u grupi, ali postoje i individualne terapije. Terapija se često radi i s djecom kojoj može pomoći da izraze osjećaje za koje ne pronalaze prikladne riječi ili ih do kraja ne razumiju. Dobrodošli su apsolutno svi, oni koji imaju ozbiljne zdravstvene probleme, kao i oni koji sebe žele bolje upoznati ili samo pronaći unutarnji mir. Razne kulture kroz povijest su koristile ples da bi se postigao unutarnji sklad. Danas i neuroznanost potvrđuje sve dobrobiti koje ples i pokret imaju na ljudsko zdravlje. Neurološki, pokret djeluje na sve naše tjelesne senzacije i pokreće niz osjećaja i sjećanja. Upravo zbog te povezanosti uma i tijela ples i pokret mogu nam donijeti iscjeljenje.
Razgovarala: Barbara Šiprak
Foto: Matija Kralj, Silvija Dogan