Stigla je neobična vijest iz Norveške koja ima za cilj boriti se protiv nerealnih standarda ljepote na platformama društvenih mreža u nastojanju da suzbiju tjelesnu dismorfiju u zemlji.
Izmjenama i dopunama Zakona o marketingu iz 2009. godine, influencerima je nezakonito dijeljenje retuširanih fotografija svog tijela u promotivnim postovima na društvenim mrežama, bez priznavanja da je slika obrađena. Mnogima je ovaj zakon korak u dobrom smjeru, ali s obzirom na to koliko je toga na TikToku i Instagramu, koliko će promijeniti jedan zakon u jednoj državi?
Prema izmjenama i dopunama koje je donijelo norveško Ministarstvo za djecu i obiteljska pitanja, oglasi s promjenama u veličini, obliku ili koži tijela morat će biti označeni standardiziranom naljepnicom koju je osmislilo Ministarstvo. Sve to ukazuje na ozbiljnost utjecaja takvih fotografija koje prate i mlađe osobe te nesvjesno stvaraju lošu sliku o sebi.
Ubuduće, fotografije na kojima su obrađene usne, struk i pretjerani mišići nakon fotografiranja, pa čak i one s filtrom, odsad će biti kažnjive novčanim iznosima u slučaju da se sakrije obrada, a u ekstremnim slučajevima potencijalno prijeti zatvor.
Kako će se provesti ovaj zakon?
No, ovaj će zakon biti teško provesti. Hoće li osvjetljenje fotografije odmah značiti da je ona obrađena? Kako će se uopće dokazati da su obrađene ako su izmjene minorne i tko će to točno nadgledati, odgovora nema.
Bez obzira na to, zakon je dobio široku potporu norveške zajednice influencera, a nekoliko ih je izjavilo da će ova promjena donijeti nužan osjećaj stvarnosti u ideju (lažnih) nedostižnih tijela te istovremeno spriječiti da filtri postanu problematični. “Filtri [su] nešto što bi trebalo biti zabavno, nešto čemu se možete smijati ili vam dopustiti da imate realističnog leptira na licu, a ne da se stvori lažni ideal ljepote”, rekao je influencer Annijor Jørgensen u jednom norveškom tisku.
Pojedini influenceri zatražili su da zakon ide dalje proširujući propise na sav sadržaj, ali opet nije jasno kako bi se postupalo. A budući da se ta pravila dosad primjenjuju samo na one u Norveškoj, norveški će korisnici i dalje nailaziti na uređene postove influencera i poznatih osoba u inozemstvu.
Ovom problemu potrebno je pristupiti na više frontova
Koliko je realno da se ovaj zakon proširi na cijelu zemlju? Teško, s obzirom na to da društvene mreže gotovo pa potiču ovakve lažne prikaze stvarnosti. TikTok je nedavno upozoren na pogrešku da su primjenjivali filtre na videozapisima korisnika bez njihova odobrenja. Upitno je i je li dovoljno zabraniti retuširanje ili pokušati na edukativan način podučavati djecu i mlade o nerealnim standardima ljepote te da kritički pristupaju sadržaju kako na društvenim mrežama tako i na raznim portalima.
Ono što svakako moramo stalno činiti jest podržavati osobe i tvrtke koje se protive takvim nametnutim standardima i trude se u ovome svijetu pokazati što znači stvarna ljepota, bili to modeli na Asosu, koji često imaju strije, ili influencerica koja objavljuje fotografije bez filtra. Malim koracima do velikih promjena. Sve u svemu, stvarne promjene neće se dogoditi sve dok najveće društvene mreže nešto ne učine po tome pitanju, no ovo je zasigurno korak prema naprijed čiji će koraci, a vjerojatno i pogreške, biti dobra podloga za dalje.