Ovo su najčitanije knjige na svijetu u 2024. godini
Godina 2024. donijela je bogatu književnu ponudu, s brojnim naslovima koji su osvojili čitatelje diljem svijeta. Od dirljivih ljubavnih priča, prek...
Knjiga Ane Lendvaj posvećena je dugogodišnjem djelovanju autorice na proučavanju i popularizaciji hrvatske mode, posebno djelovanju ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje odijevanja. Inače stručno zapostavljena povijest primijenjene modne umjetnosti oslanja se uglavnom na pojedine kataloge izložbi, brošure i druge sačuvane materijale manjeg opsega, kao i na dugogodišnju novinsku kritičku i prikazivačku praksu Ane Lendvaj. Budući da knjiga predstavlja „inventar“ modnih događanja, njihovih protagonista te društvene i gospodarske trenutke koji su pratili ili potaknuli događanja važna za oblikovanje odjeće tijekom 20. stoljeća knjiga je istodobno edukativnog i povijesno-kritičkog karaktera.
Knjigu otvara uvodnik naslovljen “Umjetnost odijevanja – stoljeće hrvatske mode” autorice Ane Lendvaj u kojem je ukratko predstavljena hrvatska modna povijest 20. stoljeća kroz potpoglavlja: “Prva desetljeća 20. stoljeća”, “Art déco – stil života između dva rata”, “Zagorkin Ženski list”, “Otti Berger i Ivana Tomljenović Meller na Bauhausu”, “Buđenje modne scene nakon 1945.”. Nakon uvodnika, slijedi prikaz vremenske lente 20. stoljeća s naznačenim događajima koji su obilježili svjetsku i hrvatsku modnu scenu. Najveći dio knjige posvećen je ULUPUH-ovoj modnoj povijesti kroz djelovanje Sekcije za odijevanje i modu te Sekciju za tekstil i kožu. U knjizi dalje slijedi razgovor studentice Tekstilno-tehnološkog fakulteta s Anom Lendvaj u sklopu diplomskog rada pod nazivom “Volim modu više od samoga pojma voljeti” te tekst kourednice Doroteje Jendrić “Tako je radila Ana Lendvaj” kao osvrt na dugogodišnje djelovanje i doprinos Ane Lendvaj hrvatskoj kulturnoj i modnoj sceni.
U nastavku knjige prikazana je vremenska lenta s modnim događanjima i izložbama Sekcije za oblikovanje odijevanja od 1980. do 2016. godine, a zatim je bogatim slikovnim materijalima popisana i predstavljena ULUPUH-ova Sekcija za oblikovanje odijevanja i njezini protagonisti. Knjiga završava biografijom autorice, dokumentacijom i zahvalom. Grafički dizajn knjige potpisuje dizajnerski par Bachrach & Krištofić koji je i aktivno fotografijama bilježio i dizajnom popratio modna događanja tijekom druge polovics 20. stoljeća.
Knjiga je sufinancirana sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Zagreba. Reproducirane fotografije i ilustracije ustupili su članovi Sekcije za oblikovanje odijevanja ULUPUH-a, brojni fotografi, Muzej Grada Zagreba, Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu te Večernji list.
O autorici:
Ana Lendvaj (1949. – 2016.) apsolvirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu studij jugoslavistike i komparativne književnosti te studij biotehnologije na BTO u Zagrebu. Od 1979. bila je zaposlena u kulturnoj rubrici Večernjeg lista gdje je pratila novu umjetničku praksu. Od 1985. bila je posvećena modnoj i tekstilnoj sceni (motivacija: dizajn kao umjetnost). Kao modna kritičarka redovito je objavljivala u Večernjem listu, te u Styrijinim novinama 24sata, te tjednim lifestyle prilozima Mila i BUDI.IN. Riječ je o specijalističkim informativnim, kritičkim i kolumnističkim tekstovima o modnom i tekstilnom dizajnu na hrvatskoj i međunarodnoj sceni. Svojim znalačkim pristupom povijesti modnih promjena, istraživala je, opisivala i popularizirala najveće modne ikone 20.stoljeća, ujedno prepoznajući mlade talente. Priredila je niz izložbi i programa vezanih za dizajn kao novu umjetnost. U MM-centru u Zagrebu kod Ivana Ladislava Galete u programu “Modni kazetofon – izgled ili stil” 1985. okupila je dizajnere, antropologe, sociologe, filozofe i dr. oko te teme. Njihova su izlaganja objavljena u posebnom broju časopisa Republika 1986. Slijedili su programi “Modni dossier sentiment” u Centru za kulturu Novi Zagreb (zajedno sa slovenskim Irvinom i drugima), te niz modnih izložbi u centrima za kulturu i pogodnim urbanim prostorima za konceptualne programe. Autorica je nebrojenih kataloških tekstova i kustosica brojnim izložbama vezanim za tekstil i oblikovanje odijevanja, poglavito u Galeriji ULUPUH. Koautorica je knjige Feđe Vukića (i Ivana Rogića) “Zagreb – modernost i grad” AGM, 2003. U nakladničkoj kući Altagama pokrenula je modnu/dizajnersku biblioteku Modus u kojoj je 2008. objavila i uredila knjigu sociologa dr. Žarka Paića “Vrtoglavica u modi – prema vizualnoj semiotici tijela” koja je prva hrvatska fashionology, tj. sveobuhvatna, interdisciplinarna studija o modi. Na doktorskom studiju Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu bila je predavač na kolegiju “Moda i mediji”. Autorica je nebrojenih kataloških tekstova i kustosica brojnim izložbama vezanim uz kreativan pristup odijevanju, poglavito uz Sekciju za oblikovanje odijevanja ULUPUH-a. Kao članica Studijske sekcije ULUPUH-a koncipirala je i selektirala niz izložbi modnoga dizajna među kojima su najznačajnije “ULUPUH-ov modni genotip” (2012. u Zagrebu i Sarajevu), te ogromno modno poglavlje “Osamdesete – slatka dekadencija postmoderne” u sklopu multimedijskoga projekta predstavljenoga u HDLU u Zagrebu (2015.)