Crveni ruž koji ne “bježi” s usana: 7 tajni postojanog make-upa
Može li crveni ruž preživjeti večeru u slijedovima, niz koktela i višesatni ples? Donosimo vam trikove profesionalaca i viralne beauty hacks s TikT...
Ako iz etičkih razloga ne želite koristiti kozmetiku koja je testirana na životinjama, pri odabiru proizvoda svakako obratite pažnju na sljedeće čimbenike.
Unatoč činjenici da živimo u 21. stoljeću gdje je tehnologija toliko uznapredovala da znanstvenici mogu uzgajati čitave organizme u svojim laboratorijima, mnoge kozmetičke tvrtke još uvijek testiraju svoje proizvode na životinjama. No nije sve tako tužno, postoji velik broj brendova koji su raskrstili s okrutnošću prema životinjama.
Dakako, to je pitanje etike i svatko od nas bira za sebe, ali ako očajavate u pronalasku kozmetike koja nije testirana na životinjama, obratite pažnju na sljedeće pokazatelje.
Nemojte brkati organsku, etičku i vegansku kozmetiku budući da se organski proizvodi testiraju i na životinjama.
Veganska kozmetika podrazumijeva da proizvodi ne samo da nisu testirani na životinjama nego također ne sadrže komponente životinjskog podrijetla. Ako u svojoj prehrani ne koristite nikakve proizvode životinjskog podrijetla, takvi su kozmetički proizvodi idealni za vas. Postoje certificirani veganski brendovi koji svoje proizvode pakiraju u ambalažu od recikliranog materijala, što je ekološki prihvatljivije. I da, kozmetika ovih marki ne sadrži komponente životinjskog podrijetla, a također ne šteti okolišu te je ovo još jedan lijepi bonus i za “zelene”.
Istovremeno, etička kozmetika je također obilježena bez okrutnosti, odnosno nije testirana na životinjama, ali može sadržavati sastojke životinjskog porijekla, poput puževa mucina, lanolina, retinola, matične mliječi, hitina, svile ili svilene proteine, zmijski otrov, keratin i druge komponente koje se sakupljaju bez nanošenja štete životinjama. Relativno gledano, sastojci životinjskog podrijetla koje možete pronaći u kozmetici označenoj bez okrutnosti su proizvodi iz faune.
Kako pronaći kozmetiku bez okrutnosti? Kako saznati je li kozmetika testirana na životinjama?
Ako iz etičkih ili bilo kojih drugih razloga ne želite koristiti kozmetičke proizvode koji su testirani na životinjama, važno je znati nekoliko čimbenika. Glavni pokazatelj da je vaša kozmetika bez okrutnosti su simboli na pakiranju koje morate naučiti pravilno čitati.
Obratite pažnju na pakiranje kozmetike. Ako pronađete ikonu zeca, kozmetika je na “bijelom” popisu organizacija za zaštitu životinja. Budući da je Vijeće Europe zabranilo trgovinu kozmetikom testiranom na životinjama, u Europskoj uniji trebaju se prodavati samo proizvodi bez okrutnosti. Nažalost, to nije uvijek slučaj, pa je izuzetno važno tražiti posebne znakove na ambalaži.
Zec je međunarodni simbol veganskih proizvoda, a marke ga imaju pravo plasirati samo uz dopuštenje posebnih certifikacijskih tvrtki. Američka organizacija PETA najizdržljivija i kategoričnija je od njih na području Europske unije, a često možete naći značku britanske organizacije Cruelty Free International (Leaping Bunny).
Ponekad marke dizajniraju svoje značke kako bi pokazale da je njihov proizvod veganski, a ne testiran na životinjama. U takvim će slučajevima prosječnom potrošaču biti teško provjeriti autentičnost te tvrdnje. Pitati prodavače nije najučinkovitiji način, jer mnogi žele prodati svoj proizvod, a vi u tom slučaju jedino možete zatvoriti oči i nadati se da je to tako.
Jedini način je obratiti pažnju koja grupa poduzeća uključuje tu podružnicu. Ako se matična tvrtka nalazi na crnoj listi PETA-e i sam proizvod je najvjerojatnije okrutan. Ali postoje izuzeci. Mnogi tržišni monopolisti posebno stvaraju veganske marke, jer je potražnja za kozmetikom koja nije testirana na životinjama značajno narasla u posljednjih pet godina.
Zemlja podrijetla i politika testiranja kozmetike na životinjama
Mnoge su države odavno potpisale zabranu uporabe životinja za testiranje kozmetike i parfema. Ipak, postoje zemlje u kojima prodaju svoje proizvode u kojima je marka obvezna testirati sredstva posebno na životinjama. Dakle, evo zemalja koje podržavaju politiku kozmetike bez okrutnosti:
Zemlje Europske unije: Od 2013. na snazi je zakon koji zabranjuje testiranje kozmetike i parfema na životinjama, kao i uvoz takvih proizvoda u EU. Pakiranja kozmetičkih proizvoda koji se proizvode ili prodaju u Europskoj uniji moraju imati simbol Cruelty Free International. Međutim, postoje brendovi koji prodaju kozmetiku koja nije testirana na životinjama u EU, dok onu testiranu na životinjama proizvode i izvoze u druge dijelove svijeta.
SAD: U Americi je zabranjena prodaja i proizvodnja kozmetike i parfema koji su testirani na životinjama. U nekim je državama to strože regulirano, dok se u drugim javlja nepoštivanje. U takvim slučajevima tvrtka se novčano kažnjava. U Los Angelesu ove godine prodaja i proizvodnja proizvoda testiranih neljudskim metodama u potpunosti je zabranjena.
Izrael; Indonezija; Novi Zeland;
Južna Koreja: Petogodišnji akcijski plan, potpisan 2015. godine, ima za cilj potpuno prebaciti tvrtke na alternativne metode ispitivanja kozmetike. Dakle, robnim markama je zabranjeno testiranje proizvoda na životinjama u zemlji, kao i prodaja proizvoda koji su testirani na životinjama.
Zemlje Carinske unije koje su se sporazumu pridružile od 2012. godine: Tek krajem 2011. godine dopušteno im je testiranje kozmetike na alternativni način na teritoriju Carinske unije.
U Kini postoji zakon prema kojem je obavezno testiranje kozmetičkih i farmaceutskih proizvoda na životinjama. Ipak, u Hong Kongu i Tajvanu, na zahtjev proizvođača, možete pribjeći alternativnim metodama testiranja kozmetičkih proizvoda, stoga uvijek obratite pažnju ne samo na zemlju, već i na područje proizvodnje. Na primjer, u kontinentalnoj Kini moguće je, opet, na zahtjev proizvođača proizvoditi kozmetiku bez pokusa na životinjama, ali prodaja te kozmetike u Kini je strogo zabranjena. Međutim, ovaj se zakon ne odnosi na internetske trgovine i globalna internetska tržišta gdje mogu slobodno prodavati vegansku kozmetiku. Svaka veganska tvrtka ne može ući na kinesko tržište ako njeni proizvodi koji se isporučuju u zemlju nisu prošli test na životinjama. U bilo kojem trenutku predstavnici vlasti mogu povući sredstva i izvršiti dodatne provjere na životinjama. Zato je PETA, koja je vrlo osjetljiva na takva pitanja, na crnu listi stavila one etičke tvrtke koje se prodaju na kineskom tržištu ljepote.
Možete upisati naziv bilo koje marke u bazu podataka PETA da biste saznali da li se veganska marka bez okrutnosti još uvijek može naći na kineskom tržištu. Ako može, automatski je na crnoj listi.
Alternativne metode ispitivanja kozmetike
Nekoliko je načina kako se mogu testirati proizvodi bez uporabe životinja. Ti načini mogu biti naznačeni na pakiranju proizvoda ili u napomeni na web-mjestu robne marke za svaki određeni proizvod.
In vitro indikator znači da je kozmetika testirana, grubo rečeno, in vitro na umjetno uzgojenim stanicama.
Ispitivanje na umjetno uzgojenoj koži. Za provođenje takvog alternativnog ispitivanja laboratorij uzima punkciju kože zdrave osobe koja je potpisala ovaj sporazum. Zatim se uzgajaju epitelne stanice tkiva na koje se proizvod nanosi. Ovaj test omogućuje provjeru reakcije svih tipova kože na bilo koji proizvod.
In vivo testovi na volonterima koji se smatraju humanom metodom jer će testirati reakciju živih ljudi na gotove proizvode. Volonteri potpisuju ugovor o sudjelovanju u eksperimentu. Važno je napomenuti da se takav test provodi uglavnom prije puštanja proizvoda na tržište jer se klinički pokazatelji mogu provjeriti samo gotovim proizvodom za uporabu.
Kao što vidite, postoje različiti načini za testiranje kozmetike, u kojima nije potrebno koristiti životinje. Potpuni popis tvrtki i marki koji svoje proizvode ne testiraju na životinjama možete pronaći na web-stranici PETA-e.
Foto: Patricia Palma / Unsplash, Karolina Grabowska / Pexels