Marija Kulušić u novoj kolekciji koristi elemente dalmatinske narodne nošnje
Hrvatska modna dizajnerica Marija Kulušić, osnivačica istoimenog slow fashion brenda, predstavila je briljantnu modnu kolekciju nadahnutu elementim...
Viktore, 25 sezona je iza Vas. Kako se osjećate?
Trenutno sam u stanju visokog stresa, između želja, mogućnosti, očekivanja i neizvjesnosti.
Kako gledate na sve te sezone?
Na jedini mogući način, kao prošlost. Naravno, neizmjerno sam ponosan na sve što je iza nas, na trag koji smo neizbrisivo ostavili, ali na žalost ne postoji kolektivna memorija, te si ne mogu dozvoliti spavanje na lovorikama.
Da možete, postoji li nešto što bi mijenjali?
Manje bi se brinuo oko nekih situacija koje su mi se u tom trenu činile bitnima, a više uživao u trenucima. Sve dobro pamtim, loše zaboravljam.
Izdvojite nam po vlastitom izboru 10 najzanimljivijih trenutaka u zadnjih 25 sezona.
Prvi Cro A Porter svima je ostao u neizbrisivom sjećanju zbog lokacija i ležernosti te svježe energije. Mislim da je trenutaka bilo više od deset. Ne znam odakle početi, lokacija, scenografija ili kolekcija.
Je li ikada bilo trenutaka kada ste mislili odustati?
Nisam tip koji odustaje. Posao je ono što nas definira, što nas čini živima. Naravno, doći će i trenutak kada će i mojoj priči doći kraj. Ali ne još, rano je.
S obzirom na to da svaki projekt treba sponzore, je li ikada došlo do trenutaka kada CAP možda nije održan jer se do zadnjeg trenutka nije znalo ima li se budžeta ili ne?
Cro a porter nikada nije bio stvar budgeta, već isključivo stvar kreative. Publika nikada nije osjetila nedostatak sredstava. U najtežim se trenucima rađa najbolja kreativa.
Možete li izdvojiti Vama najdražu kampanju u posljednjih 25 sezona?
Možda Faith, zbog svoje jednostavnosti i istovremeno jake poruke.
Ove godine CAP nam traje samo dva danas?
Zato što je koncept od više dana postao neisplativ i kontraproduktivan. Koga zavaravamo revijama s jednim dizajnerom po danu? Hrvatska je u ekonomskoj i duhovnoj krizi. Treba biti ekonomičan i učinkovit. Sve što trebamo reći, reći ćemo kratko i jasno! Sve ostalo je igra ega.
Što nam pripremate?
Malu predstavu, intimnu, elegantnu i nabijenu emocijama.
Žalite li zbog nečega kada je projekt u pitanju?
Da, nikada nemamo dovoljno vremena za neke sitnice, iscrpljujemo se do krajnjih granica, a publika to često doživljava olako.
Neiscrpan ste izvor ideja, radite samo s najboljima. Odakle sva inspiracija?
Nikad ne razmišljam na taj način. Ne propitujem izvor, samo radim….
Odakle ljubav prema modi?
U mom slučaju to je mjesto između ljubavi i mržnje. Volim njenu filigransku estetiku, ali prezirem površnost i sve jasniji trend eksploatacije mode za postizanje nekih prizemnih ciljeva (Kardashians…..)
Da se ne bavite ovim poslom, što biste radili?
Bavim se najboljim poslom za sebe, produkcijom. Ja sam sve, od ekonomista do kreativca, od režisera do koreografa, scenografa, dizajnera, fotografa i stilista do onoga koji na kraju priče uživa u pospremanju stolica kada se svjetla ugase.
Jedna ste od rijetkih, ako ne i jedina osoba koja zbilja ima puno pravo reći nešto o našoj modnoj sceni…
Nije najbolja, ali je naša. Daleko smo dogurali od trena kada sam započeo ovu priču. Današnji klinci odrastaju na gotovoj sceni i ne znam koliko su toga uopće svjesni. Svakako je najzdravija scena u regiji. Loše stvari ne komentiram.
Na hrvatskoj modnoj sceni puno je novih ljudi, ali svi dođu i prođu. Što po Vama ljudi vide u modi da im je toliko zanimljiva, tu su, ali brzo ih se zaboravi, pojede…..
Moda je primamljiva površnima, kao što leptira privlači noćno svijetlo. Međutim, takvi se opeku jer se zavaraju idejom da je dovoljno željeti. Moda je krvav posao. Pun prepreka, iskušenja, zakulisnih igara i potrebno je više od želje. Modne igre gladi!
Koji je po Vama glavni i osnovni problem mode u Hrvatskoj? Njene negativne strane?
Nema nas puno, Hrvata. Nema konzumacije, nema prodaje, a potražnja definira ponudu. Da je više posla, svega bi bilo, kreative ne fali.
Iskreno, je li Vam žao ako netko s CAP-a pređe na neku drugu modnu platformu?
Ma to je više naslada za vanjske promatrače koji bi rado vidjeli da se protagonisti projekata tuku. To nije moj stil. Svatko ima svoje razloge i nekad je rastanak najbolja opcija za obje strane. Na kraju, ne stvaraju dizajneri mene, nego ja dizajnere.Naravno, cijenim lojalnost koju višestruko vraćam.
Jeste li poslovno ljubomorna osoba?
Ne. Cijenim tuđi rad i trud jer znam koliko je meni teško, pogotovo danas postaviti projekt. Negativna energija nije pokretačka nego rušilačka. Bavim se vlastitim napretkom, a ne tuđim uništenjem.
Poslovno, vidite li možda nekoga kao svog nasljednika? Jeste li ikada razmišljali o tome?
Vrlo rado, ali nitko mi se ne čini dovoljno lud i požrtvovan.
Gdje vidite projekt u budućnosti?
Projekt je kao živi organizam. Mijenja se s vremenom, a trajat će dok god je projekt ili ja relevantan.
Čega imate najviše u ormaru?
Previše svega, danas sam izbacio brdo stvari.
Najdraži odjevni komad?
Nemam, mora biti kombinacija.
Da se možete vratiti u jednu modnu eru, koja bi to bila i zašto?
Osamdesete, mogao si biti sve što poželiš.
U kakvoj se kombinaciji osjećate najbolje?
Jako sam osjetljiv na udobnost i materijal.
Što Vas raduje?
Lijep dan, dobro društvo, priroda i životinje, prvenstveno psi…. I riješiti problem koji se nekome činio nerješiv.
Nikola Grbin
photo: privatna arhiva